nieuws

Bij tracekeuze tellen waarden landschap zwaar

bouwbreed

bonpas – Landschappelijke waarden spelen een belangrijke rol bij het vaststellen van het trace van de TGV Mediterranee. Voorbeeld daarvan is het inpassen van de hogesnelheidslijn in de omgeving van een oud kartuizerklooster bij Bonpas even buiten Avignon.

Buiten Avignon loopt het trace van de hogesnelheidslijn over het grondgebied van een kartuizerklooster genaamd ‘Chartreuse de Bonpas’.

Het oude gebouw ligt tegen een berg en overziet een weg langs de rivier Durance, een zijtak van de Rhone. De kartuizer monniken hadden het tijden geleden op zich genomen reizigers een veilige passage te bezorgen in een gebied waar struikrovers op hun kansen loerden. Ze zorgden voor een ‘bon passage’, vandaar de naam Bonpas.

Lange tijd is het precieze trace over het terrein van het klooster niet duidelijk geweest. Dat komt doordat op de plaats bij het klooster rekening moest worden gehouden met een aantal factoren. Ten eerste moet de hogesnelheidslijn over de tolweg van Avignon naar Marseille worden gevoerd. Honderden meters verderop moet dan een tunnel komen door de berg waar het klooster tegenaan ligt.

Gesteente

Ook is veel tijd besteed aan onderzoek naar de samenstelling van het gesteente van de berg. Volgens de betrokken projectleider van SNCF is dat onderzoek onder meer uitgevoerd met behulp van microgravimetrie. Om de krachten en trillingen van een hogesnelheidstrein te kunnen weerstaan, moet de rots op alle plaatsen gezond zijn.

In verband met het technisch onderzoek en de landschappelijke inpassing heeft het enige tijd geduurd voordat het feitelijke trace kon worden vastgelegd. Nu wordt de tolweg gekruist met een stalen boogbrug die net boven de tolhuisjes is uitgekomen.

Daarna is een laag viaduct gebouwd met stalen langsliggers en een betonnen dek dat loopt naar de ingang van een 300 meter lange tunnel.

Veilige passage

De tunnel heeft een enkele buis. De dwarsdoorsnede benadert de vorm van een halve cirkel met een diameter van 12,60 meter op spoorniveau.

Onderzoek heeft aangetoond dat dit ruim voldoende is voor veilige passage in de tunnel van twee hogesnelheidstreinen die met een snelheid van 300 kilometer per uur rijden.

Het ontgraven van de tunnel heeft vijf maanden in beslag genomen. Hierbij zijn geen problemen opgetreden. Bekend was dat in de steen in de omgeving watervoerende scheuren of zelfs grote holten konden zitten, die het ontgraven zouden kunnen bemoeilijken. Dat heeft zich volgens een projectleider van SNCF gelukkig niet voorgedaan.

Afwerking

Daarna is vijf maanden besteed aan de afwerking, waaronder het aanbrengen van een betonnen binnenbekleding die ter plaatse is gestort.

In de bekleding zitten nog gaten die worden gebruikt om de ruimte tussen bekleding en steen te injecteren. De gehele constructie van de tunnel, wanden, vloeren, in- en uitgang kunnen de aardbevingen weerstaan die in de regio met enige regelmaat voorkomen.

De werken zijn uitgevoerd door een aannemerscombinatie met GTM Construction, Fougerolle Ballot en Eifel.

‘Bon passage’ ook nu veilige doorgang

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels