nieuws

Tragedie Mont-Blanctunnel door talloze mankementen

bouwbreed

parijs – Het eerste rapport over de oorzaak van de ramp in de Mont-Blanctunnel, dat gisteren aan minister Gassot van Transport is overhandigd, heeft de Fransen gedeeltelijk gevrijwaard.

De afwikkeling van het ongeluk waarbij veertig mensen om het leven kwamen, zal ettelijke jaren duren. De Italiaanse autoriteit heeft toegegeven dat het rook detectie systeem aan Italiaanse kant buiten werking was. De zeer dramatische afloop van het ongeluk zou mede zijn veroorzaakt door een slechte rookafvoer aan beide kanten.

De videosurveillance van de exploitatie maatschappij van de Mont-Blanctunnel (ATMB) aan de Franse kant, zou goed hebben gewerkt. Dit betekent niet dat ATMB op het gebied van veiligheid geen schuld treft. Het volledige rapport dat vandaag voor de pers wordt vrijgegeven, spreekt van een gebrek aan investering op dit gebied. De vluchtkamers in de tunnel zouden weinig doeltreffend zijn.

Enqueteurs vragen zich voorts af waarom de Belgische vrachtwagen van het merk Volvo zo snel is ontbrand. Het begin van de brand zou kunnen zijn veroorzaakt door een seriele fabrieksfout op dit soort vrachtwagens. Een Franse enqueteur is naar de Volvo fabriek in Goteborg afgereisd om deze mogelijkheid na te trekken.

In de Frejustunnel, die sinds de ramp door het vrachtverkeer naar Italie wordt gebruikt, zijn drastische veiligheidsmaatregelen genomen. Per uur mogen er 140 vrachtwagens door, met een snelheid van 70 kilometer. De afstand tussen de wagens is 50 meter. Transporten van brandbare stoffen worden systematisch geescorteerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels