nieuws

Steenkorrel vindt resten van rampvliegtuig tussen beton

bouwbreed

Vervolg van pagina 1

den haag – Bij het kraken van de betondelen van de door de vliegtuigramp verwoeste Bijlmerflats zijn ook resten van de El Al-Boeing aangetroffen. Die liggen volgens het eindrapport van de enquetecommissie nog altijd op het terrein van VBS/Steenkorrel in Amsterdam en zijn daar ook onderzocht.

Het betonafval is slechts een van de vier afvalcomponenten die na de ramp werden gescheiden. De vervuilde grond werd afgevoerd naar en gereinigd door TOP/ Noodstort in Amsterdam en is vervolgens gebruikt als dempingsmateriaal, onder andere bij wegenbouw.

De resten van het vliegtuig gingen naar hangar 8 op Schiphol-Oost. Verzekeringsmaatschappij Lloyds verkocht de wrakdelen in 1995 aan een handelsonderneming die ze bij het Belgische bedrijf Gallo liet verwerken. Het verarmd uranium (in totaal 90 kilo) is apart verwerkt. Het is opgeslagen bij COVRA in Vlissingen. Dat geldt ook voor de staaf van 3 kilo die bij TOP/Noodstort uit de vervuilde grond kwam.

Al het overige afval is gedeponeerd op de stortplaats Nauerna in Zaanstad, waar ook het beton van de gesloopte bijlmerflats is terechtgekomen. In de omgeving van de stort is sprake van gezondheidsklachten, die in verband met het Bijlmerafval worden gebracht. Onderzoek naar dat afval heeft tot nu toe niet kunnen plaatsvinden, omdat dan eerst de betonresten van de flats weer moeten worden verwijderd. Dat is een zeer kostbare aangelegenheid.

In 1994 is nog eens 7200 ton verontreinigde grond afgegraven op de rampplek. Die is afgevoerd naar en gereinigd bij NBM in Schiedam, Heijmans Milieutechniek in Moerdijk en Biowier in Amsterdam.

NBM heeft de gereinigde grond gebruikt om een braakliggend terrein in Moerdijk op te hogen en Heijmans en Biowier voor asfaltproductie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels