nieuws

Nieuw leven voor oude verkeerstoren Harde wind zorgt voor uitstel verhuizing

bouwbreed

schiphol – Dertig meter verderop. Daar ligt de nieuwe toekomst voor de oude verkeerstoren die met sloop werd bedreigd, omdat er op Schiphol-Oost nieuwe kantoorruimte moet verrijzen. De verhuizing van het 240 ton zware gebouwtje is vanwege de slechte windverwachting verplaatst naar vrijdag.

Hij staat er wat verloren bij, de oude verkeerstoren. Ontdaan van zijn omloop, geknikte glasgevel voor de luchtverkeersleiding en glazen koepel op het dak, is er niet meer over dan een troosteloos frame met wat ramen en gedateerde gevelpanelen. Een argeloze voorbijganger vraagt zich af waarom de sloper, die nog niet zo lang geleden de aanpalende vertrekhal en terminals tegen de vlakte werkte, zijn kogel niet ook even op het torentje liet neerkomen.

Maar Dick Visser moet er niet aan denken. Het voormalige hoofd Vastgoed van de KLM is het gezicht geworden van een klein clubje luchthaven-enthousiastelingen dat al een tijdje strijdt voor het behoud van het torentje op Schiphol-Oost. Tussen 1950 en 1967 was daar de luchtverkeersleiding gehuisvest en was de toren bepalend voor de skyline van de luchthaven.

Het oude torentje moet nu verdwijnen voor nieuwe kantoorruimte, die binnen het nieuwe stedenbouwkundig plan voor Schiphol-Oost is gepland. Dertig meter verderop wordt het nog geduld. Stichting De Oude Toren in oprichting wil de toren daar exploiteren als grand-cafe annex societeitsruimte. De bovenverdiepingen krijgen een exclusief karakter en zijn alleen toegankelijk voor leden.

Strass-rollers

Hans de Lange van bouwbedrijf IBC is degene onder wiens verantwoording de verhuizing plaats gaat vinden. Niet vandaag, zoals aanvankelijk de bedoeling was, maar wel aanstaande vrijdag. Dan nemen drie strass-rollers plaats onder de constructie en liften het 240 ton zware gevaarte een stukje op. Daartoe zijn er wat extra H-binten gelast op de stalen kolommen die het skelet vormen van het torentje.

Als de wind vrijdag tenminste niet boven de vijf beaufort uitkomt. Want dan wordt de windlast op het torentje te groot en kan het transportbedrijf wederom niet garanderen dat het gebouwtje veilig op zijn nieuwe plek komt. Maar als de wind zich gedeisd houdt is het transport volgens De Lange in twee uur gepiept. Vijftien meter per uur.

De vertraging geeft het beton dat IBC in alle haast vlak voor Pasen stortte in ieder geval de tijd om nog wat verder uit te harden. Alleen de toekomstige vloer van het torentje is nu gestort. De vloer voor de vleugel die het torentje gaat vergezellen volgt later. Er moet namelijk ook nog een kelder onder en dus is het handiger om die eerst te bouwen. Maar op de plaats waar vanaf vrijdag het torentje staat is al een 45 centimeter dikke laag beton gestort. De kelder die ook daar onder is voorzien wordt er later wel onder uitgegraven.

Dynamiek

De haast en het geimproviseer zijn kenmerkend voor de dynamiek op Schiphol Oost, zo wordt duidelijk in de bouwkeet. Want IBC is eigenlijk om een hele andere reden op Schiphol aanwezig en doet de verhuizing van het torentje er vooralsnog even bij. Al hoopt de bouwer natuurlijk wel ook de rest van het complex te mogen neerzetten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels