nieuws

Duitse ingenieurs zorgen voor besparing Inschakeling Europese markt om piek in menskracht op te vangen

bouwbreed

utrecht – De gemeente Utrecht bespaart fors door ingenieursdiensten voor Leidsche Rijn en het plan Hoogwaardig Openbaar Vervoer, Europees aan te besteden.

Het ingenieursbureau van de Domstad, Ingenieursbureau Utrecht, heeft met Duitse en Nederlandse combinaties een samenwerkingsverband opgericht. De voertaal in Utrecht is Engels.

“Het gemeentebestuur van Utrecht besloot in 1996 alle grote werken, zoals de ontwikkeling van de Vinex-locatie Leidsche Rijn en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) door eigen diensten te laten verrichten. Een onderzoek toonde echter aan dat het Ingenieursbureau Utrecht (IBU) de piek in menskracht, die kon oplopen tot driehonderd mensen, niet aan zou kunnen. Er werd besloten tot het Europees aanbesteden van ingenieursdiensten,” zei gisteravond ir. Dan Bekker, directeur Ingenieursbureau Utrecht, bij de ondertekening van de samenwerking met de Duitse en Nederlandse ingenieursbureaus.

Grote schaal

Het feit dat werd besloten tot een Europese aanbesteding van ingenieursdiensten voor twee grote werken, Leidsche Rijn en Hoogwaardig Openbaar Vervoer, is uniek. In geen van de andere grote steden in Nederland werd op zo’n schaal de internationale markt ingeschakeld. Bekker: “Europa is dichterbij dan we denken. De traditioneel gesloten gww-sector zal ook te maken krijgen met partijen uit het buitenland. Over vijf jaar is een dergelijke Europese aanbesteding heel normaal. Nu kijkt men er nog van op. Op de advertentie reageerden 53 bedrijven uit de gehele Europese Gemeenschap. We gingen de onderhandelingen in met zeven partijen, waarvan we met twee (zie kader) een samenwerking aangingen.”

Samenwerkingsverband Ingenieursbureaus Utrecht is een pool van mensen die door de twee opdrachtgevers – Leidsche Rijn en HOV – kunnen worden ingeschakeld. Dan Bekker maakte gisteravond wel duidelijk dat er beslist geen sprake is van gedwongen winkelnering. “De twee ingenieursconsortia en onze IBU-mensen zullen op kwaliteit worden afgerekend. Leidsche Rijn mag best bij andere ingenieursdiensten inkopen. Of het overigens dan net zo goedkoop uit is als nu, valt te betwijfelen. Er is een besparing gerealiseerd van dertig procent, omdat de uurprijzen lager liggen. De Nederlandse ingenieursmarkt is overspannen, hetgeen betekent dat de prijzen hoger liggen dan bureaus uit Duitsland. Daarnaast hoeven de opdrachtgevers geen kostbare en tijdrovende Europese aanbestedingen meer uit te voeren.”

Het samenwerken met buitenlandse partijen betekende wel voor het IBU een cultuuraanpassing. “In het begin was er een heleboel weerstand,” verhaalt Bekker. “Mensen vinden veranderingen nu eenmaal vervelend. Omdat de voertaal Engels is, moesten sommige mensen op cursus. Maar dat levert sinds de start geen problemen meer op.”

Deelnemers Samenwerkingsverband

Ingenieursbureaus Utrecht (www.sib. utrecht.nl)

ù Ingenieurscombinatie Utrecht: Tauw, Ingenieursbureau Amsterdam, Ace, Hespirit, HTA en BugelHajema

ù Infrastructure and Transport Consultants Utrecht: Haas, TransTec Bau en Temid

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels