nieuws

‘Betaal opknappen oude wijken met grondbank’

bouwbreed

voorburg – “Een grondbank zou aan de basis moeten staan van de aanpak van iedere oude wijk. De boekwaarde van alle huizen, gebouwen en wegen gaan in die bank waarna alle betrokken partijen nieuwe plannen kunnen maken.” NVB-voorzitter J. Kuiper denkt dat deze vorm van publiek-private samenwerking (pps) een hoge vlucht zal nemen. Hij zei dit in reactie op de onlangs gepresenteerde lijst van pps projecten van het Rijk.

Het resultaat van die plannen moet uitkomen op het saldo dat de bank in beheer heeft. De aanpak van de oude wijken staat voor de deur. “Die slag moeten we met zijn allen gaan maken en dit zou een goede manier kunnen zijn”, constateert de voorzitter van het Nederlandse Vereniging van Bouwondernemers en en Ontwikkelaars (NVB). Tot nu toe wordt er vooral nog veel gepraat, vooral over de bundeling van de rijkssubsidies. Kuiper is ervan overtuigd dat binnenkort de handen uit de mouwen kunnen.

Hij filosofeert verder over ‘zijn’ grondbank die in principe geschikt is voor elke wijk. “Stel, je stopt de boekwaarde van alle gebouwen, huizen en wegen in een bepaald gebied in zo’n bank. Voor wegen is dat per saldo nul. De gemiddelde sociale sectorwoning heeft een boekwaarde van 62.000 gulden. En ook voor alle andere objecten en gebouwen bereken je een waarde. Daarna gaan alle betrokken partijen om de tafel zitten.” Ook vindt Kuiper het verstandig om de bewoners meteen te betrekken in het ontwikkelen van plannen. Het resultaat van die plannen moet sowieso uitkomen op het bedrag dat erin wordt gestopt, in dit geval op honderd miljoen.

“Daarmee zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt. Je moet bedenken dat de grondprijs van een gemiddelde vrije sector woning ook rond de 62.000 gulden ligt. Dat betekent dat je alle ruimte hebt voor verdunning.” Mocht toch een tekort ontstaan, dan zou subsidie voor een onrendabele top uitkomst kunnen bieden.

In deze vorm van publiek-private samenwerking ziet Kuiper weinig ruimte voor de traditionele aannemer. “Werken met voorraad- en afzetrisico’s is de bouw niet gewend.” Dat kan in de ogen van de NVB-voorzitter een verschuiving in de sector teweegbrengen. “Publiek-private samenwerking is een vorm waarbij de leveranciers van het eindproduct samen met een overheid iets ontwikkelen. Dat heeft weinig te maken met traditioneel bouwen.”

Niet elke vorm van pps is even slim voor de overheid. Kuiper: “Kijk maar naar de deal met de ING-bank die in opdracht van het Rijk een aantal rechtbanken heeft gerealiseerd. Achteraf bekeken was de overheid daar uiteindelijk wel een stukje duurder uit.”

In de ogen van Kuiper grijpt de overheid alleen naar het middel van pps als zij het bedrijfsleven nodig heeft voor innovatieve slimme ideeen of in economisch zwakke gebieden. De mogelijkheden voor pps-vormen voor infrastructuur zijn in zijn visie beperkt. Op de lijst met voorgestelde pps-projecten van het Rijk staat juist opvallend veel infrastructuur, onder andere A4, A59, N11, N31, N35 en Randstadrail. “Dat is vooral een financieringsverhaal”, besluit Kuipers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels