nieuws

Westerscheldetunnel biedt uitzonderlijk grondig uitgewerkt veiligheidsplan aan

bouwbreed

terneuzen – De NV Westerscheldetunnel overhandigt maandag het integraal veiligheidsplan voor de Westerscheldetunnel aan de burgemeesters van Borsele en Terneuzen. Het plan is uitzonderlijk grondig uitgewerkt, stelt een woordvoerder van het Tunnelcentrum in Terneuzen.

“De gedetailleerdheid waarmee de veiligheidsmaatregelen op papier zijn gezet kan zondermeer uniek worden genoemd. Ook bijzonder is de samenwerking. Het veiligheidsplan is door alle betrokken partijen gezamenlijk opgesteld”, aldus de woordvoerder niet zonder trots.

“In het plan staat niet alleen hoe er moet worden opgetreden bij een ongeval, maar er is ook aandacht besteed aan preventie en nazorg.”

De Westerscheldetunnel wordt met zijn 6,5 kilometer de langste in slappe grond geboorde tunnel in Europa. Onder de ‘Pas van Terneuzen’, de vaargeul voor de haven van Terneuzen, daalt hij af tot zestig meter beneden het zeeniveau.

“Het integraal veiligheidsplan Westerscheldetunnel is opgesteld vanuit het besef, dat er bij de bouw en de exploitatie bijzondere uitdagingen liggen met betrekking tot de veiligheid en de hulpverlening”, aldus een toelichting. De politie, brandweer en GGD moeten van te voren weten waar zij aan toe zijn, om hun taken naar behoren uit te kunnen voeren.

Kanteldijken

Er kunnen veel zaken misgaan bij de uitvoering en het gebruik van de Westerscheldetunnel. Er is gedacht aan breuk, of het vollopen met water na een dijkdoorbraak. De inritten worden daarom beschermd door zogenaamde ‘kanteldijken’. De autoweg gaat eerst even omhoog en daarna pas naar beneden. Het zal vrachtwagens en auto’s met een caravan veel moeite kosten om de helling van 4,5 graden op te komen. Dat is niet extra steil, maar de helling is wel bijzonder lang.

In de tunnel komen camera’s met scherpe beelden. Een operator houdt voortdurend de situatie in de gaten. Zodra er een ongeval plaatsvindt of een auto langzaam gaat rijden, neemt hij maatregelen.

Twee tunnelbuizen

De twee tunnelbuizen zijn om de 250 meter met elkaar verbonden, als vluchtweg en om de hulpverlening te vergemakkelijken. Het veiligheidsplan houdt rekening met brand, ongevallen met gevaarlijke stoffen, ordeverstoringen en wat dies meer zij.

Tijdens de bouw is er vierentwintig uur per dag medisch toezicht, omdat de werknemers onder een overdruk van zes atmosfeer moeten werken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels