nieuws

Er gloort hoop voor vezelversterkte kunststof

bouwbreed

nieuwegein – Kunststof composietmateriaal heeft grote mogelijkheden. Wijd verbreidde toepassing ligt echter nog niet direct in het verschiet. Beslissers zijn van het oude stempel en doorgaans verkiezen zij de zekerheid van beproefde materialen. Toch gloort er hoop voor vezelversterkte kunststoffen.

Alhoewel er al ingenieursbureaus zijn die rekenen met composiet materialen, dat zijn materialen met vezels die gevat zijn in een hars, is de kennis hierover bij opdrachtgevers maar zeer beperkt aanwezig. Die is geconcentreerd bij een beperkt aantal deskundigen. Aanleg van de langzaamverkeersbrug in Arnhem in de wijk Rijkerswoerd en de loopbrug bij de veerpont in Harlingen bijvoorbeeld hebben het draagvlak van de rekenregels over vezelversterkte kunststof vergroot. “Maar de oude garde beslist en die wil er nog niet aan. Het lijkt erop dat zij eerst het arbeidsproces verlaten moeten hebben voordat composiet materialen een goede kans krijgen. Als het zover is dan zullen de interessante mogelijkheden voor vezelversterkte kunststoffen in de bouw pas goed tot hun recht komen”, zegt ing. J. Ketel, medeorganisator van het EPTA symposium ‘GVK Dagen Benelux 1999’ vrijdag in Nieuwegein. EPTA is de Europese organisatie waarin fabrikanten zijn verenigd die produceren volgens pultrusietechnieken.

Nadelen

Toepassing van vezelversterkte kunststoffen is ingang gezet door de nadelen die kleven aan toepassing van bekende materialen. Bekend is dat aan beton in de loop van de tijd soms veel gerepareerd moet worden om de constructieve functie van dit materiaal in stand te houden. Beton kan scheuren. Dan kan de wapening gaan roesten waardoor er brokken beton afspringen waardoor er weer meer wapening kan gaan roesten. Composiet materialen hebben deze nadelen niet. Composiet materialen corroderen niet. Ze hebben een hoge treksterkte en een lage volumieke massa. Veel gebruikte vezels zijn koolstof, glas en aramide. Koolstof en glas hebben ook nog eens een lage relaxatie (afnemen van de kracht bij constante verlenging). Een groot nadeel van composiet materialen is vooralsnog de kosten. Daardoor is een constructie in deze materialen duurder in aanschaf dan bij gangbare materialen. Maar als de kosten gedurende de levensduur worden bekeken dan zijn composieten concurrerend omdat vrijwel geen onderhoud nodig is. In een toepassing waarbij composietstrippen gebruikt worden om bestaande constructies te versterken is het materiaal al concurrerend met gangbare oplossingen.

De projecten die in Nederland zijn uitgevoerd lijken te bevestigen dat bij kunststofconstructies geen onderhoud nodig zal zijn. De eerste vezelversterkte brug in Nederland is aangelegd in Arnhem in de wijk Rijkerswoerd. De brug is inmiddels een jaar in gebruik zonder enig mankement of reden voor commentaar.

Ook bij de vezelversterkte kunststof voetgangersbrug voor de veerboot Koegelwieck in Harlingen zijn gunstige ervaringen opgedaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels