nieuws

Bouwbedrijf vaart wel bij doelgerichte acquisitie-software

bouwbreed

Hoe zet je als bouwbedrijf de werving van nieuwe projecten en klanten goed op? De verlokking om te leven bij de waan van de drukke dag is groot, maar een verantwoord ondernemer denkt ook aan de toekomst. Je wilt je mensen en materieel graag voortdurend aan het werk hebben, dus moet je ‘slappe tijden’ zien te voorkomen. En nieuw gezamenlijk initiatief van KPD Automatisering en uitgever Ten Hagen en Stam kan daarin ondersteunen: acquisitiegegevens worden automatisch geimporteerd in de software van KPD.

Al geruime tijd zijn de Bouwberichten van Cobouw/Ten Hagen en Stam via Internet beschikbaar voor abonnees. Dagelijks nieuwe gegevens over toekomstige bouwprojecten, te selecteren per gebruiker. Naast de basis-versie is er ook een complete, om maar niets te missen. Een apart abonnement is hiervoor noodzakelijk. Wie dat eenmaal heeft, kan via de website van Cobouw het bestand regelmatig binnenhalen, bekijken en er actie op ondernemen.

To do-lijsten

Maar een werkelijke integratie van die gegevens in je bedrijfsinformatie-systeem lijkt een belangrijke volgende stap. En daarin voorziet KPD Automatisering met zijn software BouwAccount. Vanuit die database-applicatie is het ophalen en doen verwerken van de Bouwberichten heel simpel geworden: de spreekwoordelijke druk op de knop is genoeg. Vervolgens worden de gegevens ingelezen en dat resulteert onder meer in ‘to do’-lijsten voor medewerkers: zij weten direct wat hen te doen staat.

Natuurlijk is alles instelbaar op soorten projecten en productieplanning, medewerkers gaan niet ‘in het wilde weg’ acquireren op basis van deze gegevens. Maar het grote voordeel is duidelijk: de centrale opslag en toegankelijkheid van gegevens is onmisbaar voor een goed draaiend bouwbedrijf.

Overigens dateert de samenwerking tussen uitgever en automatiseerder al van een eerder project ‘Archicalc’, een calculatiepakket voor de architect.

Modules

De module voor het inlezen van Bouwberichten is een klein maar belangrijk onderdeel van BouwAccount. De ontwikkeling van de software startte in 1996 in een samenwerkingsverband tussen KPD en Scope Marketing Technology. De database is – afhankelijk van de omvang en het gebruik – – van Oracle of Microsoft (Access). Zo’n anderhalf jaar geleden werden de eerste pakketten verkocht; de Hollandse Betonmij implementeerde het onlangs en Takenaka in Amsterdam doet dat in de loop van het jaar.

De makers hebben gepoogd het hele bedrijfsproces in de software te passen; er zijn modules ingebouwd voor projecten, relaties, activiteiten, ‘afname’ (wat hebben uw afnemers daadwerkelijk afgenomen) en offertes. Standaard zijn ook de STABU- en RAW-tabellen opgenomen.

Beoordelen leveranciers

“Het beoordelen van leveranciers en onderaannemers is vaak een schimmig gebied in de aannemerij”, weet Carlo Abbing, adviseur bij KPD Automatisering. “Als daar geen goed systeem voor is, worden beslissingen vaak genomen op grond van losstaande ervaringen en ‘horen zeggen’. Met onze relatie-module kan elke afdeling zijn ervaringen met een leverancier of onderaannemer invoeren, uiteraard volgens vooraf gestelde criteria.”

Tijdens en na een project ontstaat er zo een minder subjectieve evaluatie die je kunt gebruiken voor de toekomst, legt Abbing uit: “Als de score zestig procent tevredenheid blijkt te zijn, is dat voldoende aanleiding om eens te praten over hoe dat in de toekomst beter zou kunnen. En als het percentage onder de vijftig duikt, kun je overwegen die leverancier niet langer te betrekken bij projecten”, besluit de adviseur veelbetekenend.

‘Multi-site’

BouwAccount is ingericht voor ‘multi-site’-gebruik: je kunt het inzetten op alle vestigingen van het bouwbedrijf en daarmee zorgen dat men van elkaar weet waarmee iedereen bezig is. Zo voorkom je dat relaties drie keer gebeld worden door drie verschillende collega’s, wat op z’n zachtst gezegd ergerlijk is.

“Door het gebruik maak je het systeem steeds rijker”, vertelt Abbing. “En nieuwe medewerkers hebben in korte tijd inzicht in de manier van werken en procedures. Zelfs ISO-certificering komt met BouwAccount binnen handbereik, of in elk geval ondersteunt de software bedrijven in het werken met hoge kwaliteitsnormen. Als je dat eenmaal goed doet, is dat certificaat daar een bewijs van.”

Als standaardpakket kent BouwAccount krachtige koppelingen met Microsoft Office-producten als Word en Excel. Bij een klein bedrijf met bijvoorbeeld vier gebruikers is het binnen twee weken geimplementeerd. Inclusief installatie, implementatie, softwarelicentie van Oracle en het onderhoud kost dit volgens Abbing tussen de tienduizend en vijftienduizend gulden. “Maar bij Takenaka zijn bijvoorbeeld tachtig werkplekken met het systeem uitgerust en geldt een andere prijs”, haast Abbing zich toe te voegen.

Pieter van Scherpenberg, publicist over automatiseringsvraagstukken

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels