nieuws

Beursgang financiert ambitie Van Seumeren Familiebedrijf gaat zowel geografisch als in werkzaamheden groeien

bouwbreed

Vervolg van pagina 1 de meern – Hijs- en transportspecialist Van Seumeren Holland heeft groeiplannen. Om die te financieren verkochten de familieaandeelhouders onlangs een minderheidsbelang aan twee participatiemaatschappijen. De verwachting is dat Van Seumeren over drie jaar naar de beurs gaat.

De Latijnse spreuk aan de muur in de hal van het hoofdkantoor valt de bezoekers onmiddellijk op. Salvete Difficultates, begroet uw moeilijkheden, staat er in sierlijke letters. Het was de lijfspreuk van grootvader Frans van Seumeren, legt kleindochter Henneke uit. Hij was weliswaar niet de oprichter van het bedrijf, dat was haar vader Jan. Maar hij bracht wel de inspiratie waar de familie en het bedrijf groot van zijn geworden. Moeilijkheden zijn er om te overwinnen was haar grootvaders filosofie. Daar word je alleen maar sterker van.

Van Seumeren Holland is in hart en nieren een familiebedrijf. Goed, de participatiemaatschappijen NPM en ABN Amro participaties kochten kort geleden weliswaar 36,6 procent van de aandelen van Henneke van Seumeren en haar drie broers. Maar de familie blijft een belangrijke rol spelen. Want de Van Seumerens zijn niet alleen aandeelhouder, je treft hen, en soms ook hun partners, ook werkend in het bedrijf aan.

Hijsen

Ze bekleden uiteenlopende posities: in het management bijvoorbeeld, zoals algemeen directeur Frans en zijn broer Jan die hoofd van de afdeling Innovatie is. Een ander is kraanmachinist zoals Frans junior, weer anderen in de public relations voor het bedrijf. Voor de geschiedenis van Van Seumeren gaan we terug naar 1966. Jan van Seumeren, dan 41 jaar oud, start het bedrijf vanuit De Meern met twee kranen en drie personeelsleden. Begin jaren negentig, als de resterende vier aandeelhouders de ouders en een broer uitkopen, krijgt het bedrijf een groeispurt.

Frans koopt op de tweedehands kranenmarkt superzware hijskranen van het Duitse merk Mannesmann. Daarmee betreedt hij de jonge en lucratieve markt van het hijsen van zwaar materieel.

Niet alleen in Nederland, ook elders in de wereld blijkt behoefte te bestaan aan de specialisatie van Van Seumeren. Al snel breidt het bedrijf zijn activiteiten uit naar Noord- en Zuid-Amerika, Azie en het Midden-Oosten. Overal schieten kantoren, dochterbedrijven en joint ventures uit de grond.

Van Seumeren-kranen zijn een begrip geworden. De grootste kunnen een gewicht van 2000 ton hijsen. Het ontwerp en de bouw van deze reusachtige machines gebeuren vaak in samenwerking met het bedrijf Huisman-Itrec in Schiedam

Horizontaal

Behalve het hijsen, het verticale transport, specialiseert het bedrijf zich ook in horizontaal transport. Met meer dan tweehonderd computergestuurde platformtrailers worden enorme gevaarten, zoals reactorvaten, verplaatst en op locatie neergezet. Deze projecten vereisen vaak millimeterwerk waarbij niets mis mag gaan. Een speciale ingenieursafdeling binnen het bedrijf bereidt zulke projecten dan ook minutieus voor.

Het bedrijf haalt zijn omzet uit verhuur en contracting. Een groot deel van de omzet, zo’n 40 procent, wordt gehaald met kraanverhuur op de Nederlandse markt. Daarmee is Van Seumeren marktleider. Contracting is het aannemen van grote projecten tegen een vaste prijs, zoals het plaatsen van zware installaties voor de petrochemie of van brugdelen.

Een kleinere activiteit is de handel in kranen. Tweedehands kranen worden opgekocht, geheel gemoderniseerd en doorverkocht. Henneke: “Sommige klanten doen zo graag zaken met ons, dat ze die kranen in onze bedrijfskleuren rood en zwart laten schilderen.”

Inmiddels telt Van Seumeren 530 personeelsleden waarvan 169 in het buitenland, en draait de onderneming in 1998 een omzet van circa 200 miljoen gulden (1997: 186 miljoen). Winstcijfers wil het bedrijf voor 1998 nog niet kwijt. In 1997 werd een nettoresultaat geboekt van 12,4 miljoen.

Hightech

De kranen en voertuigen van Van Seumeren zijn geen domme krachtpatsers, maar hightech machines. Gecomputeriseerd en soms op afstand bedienbaar.

Het bedrijf heeft innovatie en ontwikkeling van het materieel hoog in het vaandel. Zo heeft de innovatieafdeling van broer Jan de nodige uitvindingen op zijn naam staan. Zoals een gecomputeriseerd ballastsysteem waarmee tijdens een ‘load out’ (het verplaatsen van een object van de kade op een ponton) de waterregulatie in de ballasttanks van het ponton volledig gestuurd kan worden. Of een speciale ring die de capaciteit van de vijf Demag CC 4800 kranen tijdelijk verhoogt op de hijsklussen die wereldwijd plaatsvinden. Hiermee worden transportkosten bespaard, want niet de kranen maar alleen de ring hoeft te worden vervoerd te worden.

Een even simpele als geniale uitvinding blijkt de methode om een kraan op te bouwen uit delen die precies even groot zijn als een standaard container. Daardoor kunnen ze net zo makkelijk worden vervoerd als de containers van de ECT. “Zelfs de meegeleverde geheel ingerichte kantine is van hetzelfde formaat. Dat scheelt allemaal in de transportkosten”, zegt Henneke van Seumeren.

Kostbaar

De grote kranen van Van Seumeren zijn kostbaar. Per stuk vragen zij om een investering van 25 tot 30 miljoen gulden. Omdat de kapitaalintensiteit van de kranen en het rollend materieel zo hoog is, moet de bezettingsgraad van de machines ook hoog zijn.

Dat wordt bereikt door het materieel flexibel in te zetten in de verschillende doelmarkten en in de verschillende locaties in de wereld.

Zo werkt Van Seumeren voor de offshore sector, de bruggenbouw, de utiliteitsbouw, de petrochemie en de zware industrie. “Van een crisis in Azie hebben wij dan ook minder last. We zetten het materieel ergens anders in.”

Inmiddels heeft Van Seumeren een deel van het bedrijf verplaatst naar de Wilton-haven in Schiedam, waar een deel van het terrein van het voormalige Wilton-Feyenoord is opgekocht. Deze verhuizing is bedoeld om de efficiency te verhogen. Groot materieel moet nu nog voor onderhoud naar De Meern komen. Voor grote kranen betekent dit dat soms 150 vrachtwagens moeten worden ingezet. Van Seumeren wil op het terrein in Schiedam ook een overslagterminal voor zware lading bouwen en exploiteren.

Groeien

Van Seumeren gaat groeien, dat is zeker, zegt Henneke. Met de verschillende activiteiten, vooral contracting. Maar ook geografisch. Zo wordt momenteel een kantoor geopend in Cairo. En in Zuid-Afrika komt een joint venture met een lokale specialist.

Voor acquisities, zoals de overnames van het zwaar transportbedrijf Etarco in Canada en kraanverhuurbedrijf Verhagen in Rotterdam, is geld nodig. De verkoop van de aandelen aan de participatiemaatschappijen wordt daar deels voor gebruikt. Om verder te kunnen groeien is het bedrijf ook voornemens naar de beurs te gaan. Henneke: “Niet meteen, pas over drie jaar. Dan kunnen we ons rustig voorbereiden.”

Henneke van Seumeren met haar nichtje Larissa, die ook actief is in de onderneming, voor een zware kraan. Foto: ’t Sticht

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels