nieuws

Bijzondere vormgeving maatbepalend staalbedrijf

bouwbreed

assen – Staalbedrijf Jansen Venneboer in Wijhe is momenteel druk bezig met de fabricage van de stalen bovenbouw van de Kloosterbrug in Assen. De Kloosterbrug is in bewegingstechnische zin een variant op een basculebrug. Het opvallende verschil wordt zichtbaar gemaakt in de hoge contra-gewichten, die als twee hefarmen aan weerszijden van de brug een bijzonder silhouet laten zien.

Het ontwerp van de brug was door de gemeente Assen uitgeschreven als een prijsvraag, waarvoor drie aannemers en twee ingenieurs- en architectenbureaus waren uitgenodigd. Het ontwerp van de architecten Syb van Breda en Joris Smits van het bureau Haskoning in Amsterdam won uiteindelijk deze prijsvraag. Goede tweede werd het ontwerp van Jansen Venneboer uit Wijhe, dat niet alleen een ontwerp leverde, maar tevens het eigen idee als compleet turn-key project aanbood.

“Met Haskoning hebben we een turn-key contract gesloten, waardoor we nu als hoofdaannemer voor dit project optreden”, vertelt Jaco Modderkolk. Modderkolk is projectleider namens hoofdaannemer Jansen Venneboer uit Wijhe.

“In onze fabriek vindt de complete fabricage van de stalen bovenbouw plaats. Vanuit de door Haskoning aangeleverde vormgeving en constructie hebben wij de volledige detail-engineering verzorgd inclusief de ontwikkeling en engineering van de elektrische en hydraulische installaties.”

Uitbalanceren

Het contragewicht en de balans van de Kloosterbrug zijn verwerkt in de twee hefliggers. De vorm van de hefarmen komt voort uit het streven naar evenwicht in de brug en is in dat opzicht zuiver functioneel te noemen. Toch is de brug enigszins uit balans, waardoor de neiging ontstaat dicht te vallen. Dit probleem wordt nu opgevangen door een zwaardere aandrijving en heeft als gunstige bijkomstigheid dat de brug bij onderhoud niet spontaan openspringt.

“We hebben de brug berekend met de eindige elementen methode. Dit is een computerprogramma waarmee het mogelijk is de exacte eindsituatie te berekenen. Het programma laat per vierkante millimeter zien welke krachten er in de constructie spelen”, legt Modderkolk uit.

De brug krijgt een geringe openingshoek van 57 graden. Bij opening wordt het brugdek omhoog gelift, waardoor ook in geopende stand een vrije doorkijk naar de overkant mogelijk is. De vormgeving van de hefliggers en deze vrije doorkijk bleken maatbepalend voor de draaipunten. Jansen Venneboer heeft hiervoor twee smeedstalen assen ontwikkeld geschikt voor een kracht van 900 kNewton per as. De hefliggers worden uitgevoerd in de staalsoort S 355. Na fabricage worden alle lassen volgens de standaard procedure bij Jansen Venneboer ultra sonoor onderzocht.

Per hefligger wordt er 55 ton aan ballast aangebracht in de vorm van stalen broodjes 125 bij 125 millimeter.

Intelligent

De brug wordt aangedreven middels een zogenaamd intelligent hydraulisch besturingssysteem. Dit houdt in dat het besturingssysteem onderdeel uitmaakt van zowel het aggregaat als van de complete hydraulische installatie. Tevens is in de cilinders een geintegreerd wegmeetsysteem aangebracht.

“Bijzonder bij deze brug is dat de ondersteuning waar de totale brug op draait in een uitsparing in de hefligger valt. Dat mag bij dit ontwerp gerust uniek genoemd worden”, verklaart Modderkolk de uitsparing.

Naast de hefliggers wordt bij Jansen Venneboer eveneens het stalen brugdek gefabriceerd. Deze wordt voorzien van een slijtlaag bestaande uit acht millimeter epoxy slurry.

Na de fabricage, het ballasten en conserveren worden de hefliggers en het brugdek als delen naar Assen vervoerd. Hier ter plaatse zal eerst het brugdek worden geplaatst, waarna de liggers ernaast worden gehangen en vastgelast. Hiermee ontstaat een starre verbinding tussen hefliggers en brugdek.

“De montage van de bovenbouw op de betonnen onderbouw zal medio april plaatsvinden. Rond half mei wordt de brug naar verwachting in gebruik genomen”, vertelt de heer Modderkolk.

Kloosterbrug Assen

De Kloosterbrug over de Drentse Hoofdvaart in Assen vormt een belangrijke verbinding in het gebied Kloosterveen. Het project is een ontwerp van de architecten Syb van Breda en Joris Smits van bureau Haskoning in Amsterdam. Met het ontwerp werd in 1997 de eerste prijs in de architectuur prijsvraag behaald uitgeschreven door opdrachtgever gemeente Assen.

Het complete project wordt turn-key uitgevoerd door Haskoning in combinatie met staalbedrijf Jansen Venneboer BV in Wijhe als hoofdaannemer.

De stalen bovenbouw omvat twee in het oogspringende hefarmen met hiertussen de stalen brug. Het contragewicht en het brugdek worden met behulp van een hydraulische cilinder in dynamisch evenwicht gehouden. De brug krijgt een geringe openingshoek van 57 graden, maar behoudt door de gekozen vormgeving wel de gevraagde doorvaarthoogte. Door de hoge ligging van het scharnier komt het brugdek in geopende stand los van het maaiveld. De Kloosterbrug heeft een overspanning van zeven meter en is geschikt voor de verkeersklasse 600. De stalen val is 13,6 meter breed en 8,5 meter lang en heeft een gewicht van 36 ton.

De hefliggers zijn ieder 18 meter lang en twee meter breed en meten vanaf de onderkant tot aan de bovenzijde 6,33 meter. Het gewicht is 75 ton per stuk.

De stalen bovenbouw wordt momenteel gefabriceerd bij het staalbedrijf Jansen Venneboer in Wijhe. Deze bovenbouw wordt geplaatst op een in het werk gestorte betonnen onderbouw. Medio april zal de stalen bovenbouw met een speciaal transport naar Assen worden vervoerd.

Een deel van de stalen brug bij Janssen Venneboer.

Foto: Martin Holleboer

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels