nieuws

waterloo Barsten in bekroond dak van station Waterloo International

bouwbreed

londen – De alom geprezen glazen prestigeoverkapping van het Londense station Waterloo International _ de aankomstplaats van de Eurostartreinen _ moet mogelijk in zijn geheel worden vervangen wegens gevaarlijke defecten.

Lakens zijn opgehangen om de reizigers te beschermen tegen splinters van glazen panelen die de een na de ander barsten en soms in stukken vallen. De eigenaar van het station, London and Continental, is inmiddels een juridische procedure begonnen voor een schadeclaim van vele miljoenen tegen bouwers van het dak.

Station Waterloo International verwerkt dagelijks 30.000 reizigers die via de Kanaaltunnel naar Parijs en Brussel reizen. Het nieuwe station, dat in 1993 in gebruik werd genomen kostte 400 miljoen gulden en ligt tegen het oude Waterloo Station. Het fraaie station is ontworpen om tijdens de spitsuren restauratieruimte te bieden aan zesduizend passagiers.

Pronkstuk

De glazen overkoepeling was het pronkstuk van het vierhonderd meter lange station. Architect Nicholas Grimshaw won voor zijn ontwerp de prijs van het Royal Institute of British Architects. De bewonderde zachte lichtval in het station is nu echter verduisterd door de lakens die de reizigers moeten beschermen.

Onafhankelijke experts onderzoeken hoe het kan dat zoveel glazen panelen al zijn gesprongen op de manier waarop een autoruit uiteenspat bij steeninslag. London and Continental beschuldigt de makers van het glas van ernstige nalatigheid in het productieprocede. Volgens ingewijden zit er weinig anders op dan het dak met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter in zijn geheel te vervangen. De barsten in de panelen zouden steeds erger worden en worden veroorzaakte door temperatuurverschillen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels