nieuws

‘Verlies nemen en tunnel dichtplempen geen optie’

bouwbreed Premium

De weigering publiekelijk verantwoording af te leggen voor catastrofes kan de bouw duur komen te staan. Aannemer Tramkom moet niet raar opkijken als de Haagse gemeenteraad alsnog besluit onderdelen van het tramtunnelproject te schrappen.

Alle fracties willen eerst weten wat precies de financiele consequenties kunnen zijn van de vorige week gepresenteerde nieuwe afbouwmethode. Wijsmuller van de Stadspartij kreeg steun voor zijn voorstel tevens uit te rekenen hoe de financiele consequenties en risico’s van het nieuwe voorstel zich verhouden tot alternatieven, waarbij een of meer parkeerlagen komen te vervallen.

Roozenburg van GroenLinks, de derde politieke partij in Den Haag, speelde zelfs met het idee “het verlies te nemen en de tunnel weer dicht te plempen”. Meijer zei hierop “alle varianten uit te sluiten, behalve het schrappen van een of twee parkeerlagen”.

Smit van de VVD, de grootste fractie in de raad, scheerde de top van de Nederlandse bouw over een kam: “We hebben de meest gerenommeerde bouwbedrijven uitgenodigd. Dan moet je er toch enigszins op kunnen vertrouwen dat het in orde komt? Het is hun corebusiness, niet de onze. Als dit het beste is wat de bouwwereld te bieden heeft, is het niet meer verantwoord projecten innovatief aan te besteden.”

Rookgordijnen

Smit maakte een zwaar punt van de gewoonte van bouwondernemers zich bij geschillen te verschuilen achter juridische rookgordijnen. “Bij een calamiteit als deze staat meer op het spel dan de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Er is ook een publiek belang”, wees Smit de bouwsector terecht. “Publieke verantwoordelijkheid hoort bij verantwoord ondernemerschap”, voegde hij eraan toe. Ook Smits (CDA) constateerde dat “het imago van de aannemerij in het geding is”.

Wethouder Meijer erkende: “Ik heb de cooperativiteit van de partners in relatie tot hun belangen verkeerd ingeschat.”

Reageer op dit artikel