nieuws

PvdA wil fietstunnel van Almere naar Amsterdam op reservelijst

bouwbreed Premium

den haag – Een dubbele fietstunnel van twaalf kilometer tussen Amsterdam en Almere. Dat is een van de innovatieve plannen die de PvdA gisteren bij de behandeling van het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport (MIT) in een koffertje overhandigde aan minister Netelenbos van Verkeer.

Het idee garandeert de fietser altijd wind mee, waardoor de reistijd ongeveer 25 minuten bedraagt.

Alle plannen in de koffer hebben een ding gemeen: er is geen geld voor beschikbaar. Daarom pleitte PvdA-Kamerlid Hindriks voor een reservelijst van gewenste infraprojecten. Zodra er meevallers zijn in de uitgavensfeer, kunnen die aan bod komen.

Zoals verwacht leverde de behandeling van het MIT gisteren geen gegoochel op met miljoenen. Alle Tweede-Kamerfracties hechten te veel aan de afspraken die minister Netelenbos vorig jaar maakte met provincies over wensen op het gebied van infrastructuur. Nieuwe plannen indienen betekent dat oude moeten worden geschrapt. De plannen van de provincies komen dan al snel in beeld. Schrappen van die plannen zou echter de geloofwaardigheid van de overheid in het geding brengen.

Goederenlijn 11

Duidelijk werd wel dat een Kamermeerderheid van minister Netelenbos verlangt dat grondig onderzoek plaatsvindt naar de consequenties van de aanleg van Goederenlijn 11, tussen Roosendaal en Antwerpen.

Hier mag volgens CDA-Kamerlid Leers geen tweede Betuwelijn komen zonder de voorzieningen van de Betuwelijn. Hij bedoelt daarmee dat de geluidsbelasting niet te hoog mag zijn. Wat hem betreft is 57 decibel het maximum. Bijna alle fracties blijken zich zorgen te maken over het grote aantal goederentreinen dat straks mogelijk door een aantal kernen in West-Brabant komt te rijden.

Ook verlangt een Kamermeerderheid uitvoering van een motie die Valkenswaard en Aalst-Waalre moet verlossen van het doorgaande verkeer. Dagelijks gaan twintigduizebd voertuigen, waarvan tweeduizend vrachtwagens, dwars door deze plaatsen. En plan voor aanleg van de nieuwe rijksweg 69 werd vorig jaar door Netelenbos uit het MIT geschrapt.

Opvallend was verder een pleidooi van CDA-Kamerlid Leers voor een proef met een stuk dubbeldeks snelweg. Op het bovenste dek zou tol kunnen worden geheven.

Reageer op dit artikel