nieuws

Parijs en Renault ruzien over grootste bouwput bij Parijs

bouwbreed Premium

boulogne-billancourt – De Parijse voorstad Boulogne-Billancourt ligt overhoop met autoconcern Renault. De stad wil de 56,5 hectare van de vroegere autofabriek onder eigen beheer bebouwen met een ‘nieuwe stad’ in de stad. Eigenaar Renault gaat liever in zee met individuele projectontwikkelaars voor de sloop en nieuwbouw op de plaats van de voormalige fabrieken aan de Seine op een steenworp afstand van Parijs.

Nog maar enkele dagen geleden was topman Louis Schweitzer te gast bij de gemeenteraad in de 125.000 inwoners tellende voorstad ten zuidwesten van Parijs. Zijn boodschap was eenvoudig. “Ik wil de grond onder de oude fabrieken (die nu tien jaar leeg staan, red.) niet aan u verkopen. Ik ontwikkel mijn eigen project.”

Slikken

De raad van Boulogne moest even diep slikken. En bedacht dat de geplande ‘ecologisch, architectonisch en stedenbouwkundig verantwoorde stad’ er niet zal komen.

“U moet mij goed begrijpen”, zo ging Schweitzer door, “ik ben verantwoordelijk voor een bedrijf dat opereert op de wereldmarkt. Wij moeten het maximale halen uit de grond die we bezitten.”

Twee logica’s botsen op elkaar in de ruzie om het grootste aaneengesloten bouwterrein vlakbij de Franse hoofdstad. Enerzijds wil de gemeente Boulogne bepalen wat er wordt gebouwd. Absolute prestige uiteraard op het eiland Seguin, 11,5 hectare in de Seine tussen Boulogne en het prestigieuze Meudon. Verder wat kantoren, sociale woningbouw en winkelcentra. Op de kop van het eiland en in het dichtbebouwde Boulogne wil de raad verder enkele parken aanleggen.

Schweitzer ziet het allemaal anders. Hij wil dat de gemeenteraden van Meudon en Boulogne zo snel mogelijk hun bestemmingsplannen herzien en heeft intussen enkele bouwers in de arm genomen. Bedrijven als Bouygues, CGIS (bouwfiliaal van Vivendi), promotor Meunier en de Engelsen Hines, HRO en Tishman Speyer zijn intussen aan het tekenen geslagen.

In maart kiest Schweitzer de projectontwikkelaar waarmee hij in zee gaat. Doel is om het ontwikkelde gebied per tranche te verkopen. Op die manier denkt de baas van Renault het meeste geld te verdienen. Schweitzer ziet weinig mogelijkheden voor groen of woningwetwoningen, laat staan voor het behouden van de gevel van de Renaultfabriek. Een deel van de gemeenteraad, gesteund door de vakbond CGT en architecten als Jean Nouvel willen die gevel behouden. Als herinnering aan de periode dat in Frankrijk de zegswijze “Als Boulogne niest, is Frankrijk verkouden” gold.

Sociale laboratorium

Renault was sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog tot de jaren tachtig het sociale laboratorium van Frankrijk. De stakingen van mei ’68 zijn er begonnen. Jean-Paul Sartre klom er ooit op een vuilnisbak om de revolutie te prediken. “Die gevel is een industrieel monument”, vindt Nouvel.

Schweitzer heeft weinig op met dat verleden. Hij wil gebruik maken van de hausse in de onroerend-goedsector.

‘Maximale halen uit grond die wij bezitten’

Reageer op dit artikel