nieuws

NIBM Intern Transport met predikaat ‘Toyota’ getooid

bouwbreed Premium

waddinxveen – NIBM Intern Transport, importeur van onder meer Toyota vorkheftrucks en Gutbrod veeg- en schrobmachines, mag zich voortaan Toyota Industrial Equipment Holland noemen. Een trotse directeur Hans Gehlen van de intern-transportpoot van het Geleens/Goudse familiebedrijf heeft dat bekendgemaakt.

Gehlen deed zijn mededeling onder het goedkeurend oog van president Kosugi van Toyota Industrial Equipment Europe bij een zogeheten Daruma-ceremonie. Die vond plaats ter gelegenheid van de start van de bouw van de nieuwe vestiging in Waddinxveen. “Het is een uitzonderlijk voorrecht”, aldus Gehlen. “Wij zijn de eerste importeur ter wereld die deze naam mag voeren en daar zijn we buitengewoon trots op.”

Kosugi benadrukte dat NIBM binnen de Toyota-familie behoort tot de beste importeurs ter wereld. Bekend is dat de Toyota-organisatie importeurs uit heel Europa bij NIBM ‘op stage’ stuurt om, zoals Gehlen sr het uitdrukte, ‘het vak te leren’.

Bouw

Toyota Industrial Equipment Holland gaat zich vestigen in Waddinxveen. Op het bedrijvenpark Coenecoop wordt een nieuwe vestiging neergezet, die een investering vergt van tien miljoen gulden. Het pand komt naast de vestiging van de Grontmij.

Het bedrijfscomplex omvat 8000 vierkante meter, waarvan ruim 1700 vierkante meter kantoren. De rest is verdeeld in service, assemblage en opslag. Het pand, op een mooie zichtlocatie, krijgt een gevel van deels metselwerk, deels thermisch glas. De bouw zal – als het weer meewerkt – in zes tot zeven maanden zijn voltooid.

Ambities

Behalve de gebruikelijke eerste paal, maakt ook een traditionele Japanse Daruma-ceremonie deel uit van de officiele start van de bouw. Daruma is een – meestal felrode – gelukspop van papier mache zonder armen en benen. Bij de start van de bouw moet een oog worden geschilderd en bij de ingebruikneming het andere oog.

Dat zou moeten helpen bij de ambities van Toyota: het Europese marktaandeel is momenteel 10,5 procent en het merk staat daarmee op de derde plaats. Binnen een aantal jaren wil het bedrijf naar 15 procent marktaandeel en een tweede plaats en het voormalig NIBM moet daarbij een leidende rol spelen.

Familiebedrijf

Overigens verandert er in de eigendomsverhoudingen niets: NIBM is nog steeds een 100 procent familiebedrijf. Gehlen sr en zijn vrouw hebben hun aandelen enkele jaren geleden overgedragen aan de beide zoons, die ieder een ‘bedrijfspoot’ (intern transport en kranen/liften) runnen. Het bedrijf levert verder boorkoppen voor bijvoorbeeld de bouw van de Tweede Heinenoordtunnel en de Westerscheldetunnel.

Reageer op dit artikel