nieuws

Frans-Nederlands consortium bouwt tunnel Groene Hart

bouwbreed Premium

den haag – Het Frans-Nederlandse consortium Bouygues SA/Koop Holding Europe BV begint begin volgend jaar met de aanleg van een treintunnel onder het Groene Hart. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft de keuze op deze combinatie laten vallen, omdat haar ontwerp het beste voldoet aan de eisen die de overheid stelde.

Het ministerie had het contract overeenkomstig de Europese regelgeving openbaar aanbesteed. Uiteindelijk bleven vijf bouwcombinaties over. Het Frans-Nederlandse bouwconsortium maakte een ontwerp dat aanzienlijk afweek van het referentieontwerp van de projectorganisatie HSL-Zuid.

Bouygues/Koop heeft een tunnel ontworpen die bestaat uit een buis met een diameter van meer dan 14 meter. Volgens een woordvoerster van het ministerie wordt de boortunnel Groene Hart daarmee de tunnel met de grootste diameter ter wereld. Het consortium heeft de design-and-constructmethode toegepast.

Kanaaltunnel

De bouw van de zeven kilometer lange tunnel, die onderdeel uitmaakt van de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens, neemt circa vier jaar in beslag. In 2005 wordt de tunnel, evenals de rest van de HSL-Zuid, in gebruik genomen.

De Franse bouwgigant Bouygues is een van de grootste bouwbedrijven ter wereld en vermoedelijk het grootste bouwconcern in Europa. De onderneming verwierf internationale bekendheid met onder meer de bouw van het het Parijse vliegveld Charles de Gaulle en was ook betrokken bij de aanleg van de Kanaaltunnel. Bouygues is behalve in de bouwsector ook actief in de petrochemische verwerkingsindustrie, film- en telecomsector.

Het Groninger bedrijf Koop Holding Europe, het voormalige Koop Tjuchem Beheer, opereert op vele fronten. De pijpleidingbouw zorgt voor meer dan de helft van de omzet, maar het concern is ook actief in de grond-, weg- en waterbouw en burgerlijke- en utiliteitsbouw. De onderneming heeft 5800 werknemers in dienst. De bouwdivisie van Koop heeft de tweede Schipholtunnel gebouwd.

Stroppen

Kennelijk komt de opdracht voor het megaproject op een goed moment voor het Groningse bedrijf. Koop Holding zag het afgelopen jaar de nettowinst met ruim tien miljoen gulden dalen tot 12,7 miljoen.

Het concern leed onder financiele stroppen in Duitsland en Rusland. In Duitsland veroorzaakten problemen bij de aanleg van een waterleiding een schade van 15 miljoen mark. In Rusland kwamen activiteiten stil te liggen omdat de opdrachtgevers geen geld meer hadden.

Reageer op dit artikel