nieuws

Bouw hoeft in Meppel geen duimen te draaien ‘We functioneren als regionale opvanggemeente’

bouwbreed

Grootse plannen heeft de gemeente Meppel voor de 21ste eeuw. Vierduizend woningen moeten er de komende jaren worden bijgebouwd, plus nog eens 150 hectare bedrijventerrein. Daarnaast wordt de zeehaven vergroot en gaat de bestaande stad op de schop. “We liggen op dit moment goed in de markt, en daar willen we optimaal van profiteren.”

Aldus Geert van Wijhe, directeur Ruimtelijk-Economische Ontwikkeling en Externe Betrekkingen van de Drentse gemeente Meppel. De nieuwe plannen zullen volgende week bekend worden gemaakt. BVR, het bureau van Riek Bakker, legt nu de laatste hand aan een structuurvisie, die ertoe moet leiden dat de gemeente groeit van 30.000 tot 40.000 inwoners.

In de visie zal zeker de locatie Berggierslanden opgenomen zijn, een locatie aan de zuidkant van Meppel, op voormalig Staphorster grondgebied. Achthonderd woningen worden er gebouwd in een publiek-private samenwerking met NBM Amstelland, Bouwfonds Woningbouw en Heijmans Vastgoed. De eerste woningen zullen volgens planning in 2001 of 2002 worden gebouwd. Vier of vijf jaar later zal de laatste worden opgeleverd.

Wie denkt dat de koek daarmee op is, heeft het mis. Want waar veel andere kleine gemeenten zuchten onder de grenzen van het restrictieve bouwbeleid, kan Meppel vrijelijk bouwen. “Dat schijnt inderdaad iets bijzonders te zijn. Als ik in ieder geval aan collega’s van andere gemeenten vertel dat Meppel zoveel mag bouwen als waar de markt naar vraagt, reageren ze allemaal erg verbaasd.”

De markt vraagt momenteel veel, stelt Van Wijhe. “We functioneren als regionale opvanggemeente, samen met Emmen, Assen en Hoogeveen. Het gevolg is dat we hier een aardig aantal woningen wegzetten, gemiddeld zo’n 200 tot 250 per jaar.”

Dat is ook de reden om in de structuurvisie een nieuwe locatie op te nemen. “We hebben de ambitie onze opvangfunctie meer dan waar te maken. Daarom worden op een of twee locaties in totaal nog eens 3000 woningen bijgebouwd. Dan praten we overigens wel over de periode tot en met 2030.”

Meppel ligt waar de A28 en de A32 zich scheiden. “We zijn de poort naar het noorden”, stelt Van Wijhe. “En we hebben de beschikking over een zeehaven. Dat klinkt gek, maar hier kunnen schepen tot 2000 ton komen.”

Het ligt dus voor de hand dat veel aandacht wordt besteed aan voorzieningen voor het bedrijfsleven. “De haven wordt geschikt gemaakt voor schepen tot 3000 ton, en er komt een nieuw regionaal bedrijventerrein van circa 150 hectare. Daar zijn we nu in het kader van de opstelling van de regiovisie driftig mee bezig.”

Gevoegd bij de herstructurering van de wijk Havelte Made, uitbreiding van het winkelapparaat, en facelift van het stadscentrum, ligt er al met al een flink pakket aan werk op de plank. “Zelf investeren we 50 miljoen gulden en we hopen eenzelfde bedrag te kunnen verkrijgen via private partijen.” De besteding daarvan zal vervolgens geen enkel probleem opleveren. “We gaan het geld zo inzetten een plus een geen twee maar drie is.”

Eric Harms

Reageer op dit artikel