nieuws

Werknemers Holzmann knokken voor hun banen

bouwbreed Premium

dusseldorf – Hij staat met zijn laarzen centimeters diep in de blubber en de sneeuw. Dieter werkt aan de ‘ICE-Strecke’, de hogesnelheidslijn tussen Frankfurt en Keulen.

Erg spraakzaam is hij niet, evenmin als zijn collega’s. Hij weet natuurlijk ook dat er veel mankeerde aan het beleid van bouwgigant Philipp Holzmann, maar andere bouwbedrijven kan het evengoed overkomen. Zo florissant is het toch niet gesteld met de economie en de bouwsector in Duitsland. Dieter houdt er rekening mee dat ook hij zijn baan kan verliezen. “De gezondste ondernemingen gaan er tegenwoordig aan. Je weet niet of je volgend jaar nog werk hebt.”

Langs de enkele honderden kilometers lange snelweg liggen een groot aantal bouwplaatsen. De bouwvakkers leggen wegen, bruggen en tunnels aan. Op sommige ‘Baustellen’ staan enorme wit-rode borden van Philipp Holzmann. Maar ‘Holzmanner’ zijn niet te vinden.

Op bijna alle bouwplaatsen in Duitsland waar de arbeiders van Holzmann werken, heerst inactiviteit en ledigheid. Ze hebben het werk neergelegd uit protest tegen het aangekondigde faillissement. Zo’n 60.000 tot 70.000 arbeidsplaatsen staan op de tocht, tenminste als het tweede grootste bouwbedrijf van Duitsland bij haar ondergang ook nog vele toeleveranciers en onderaannemers meesleept. Of zoals een onderaannemer het bitter (en in zeer beladen bewoordingen, zeker met het oog op het Duitse verleden) het op de Duitse radio verwoordde: “Er heeft een massamoord plaats op 70.000 mensen. Ik heb veertien werknemers. Wat heb ik hen nog te bieden?”

Hier en daar beschermen bewakingsdiensten de besneeuwde bouwplaatsen. Om te voorkomen dat de bouwmaterialen en machines worden weggehaald. Sommige ‘Holzmanner’ zijn apatisch of wanhopig. Anderen zijn woedend – op de bouwleiding, op de banken. Maar velen wensen zich niet bij de feiten neer te leggen. Ze gaan de straat op of blokkeren bankgebouwen, in Berlijn, Frankfurt, Dusseldorf en Essen. Bereid te vechten tot de laatste minuuut voor de overleving van hun bouwbedrijf. Ze klampen zich vast aan geruchten van nieuw overleg, aan berichten dat de bouwreus een overbruggingskrediet krijgt van honderd miljoen mark, en dat een firma uit Singapore belangstelling zou hebben voor Holzmann.

Rene Seifert, werknemer van de betonfabriek Transportbeton, zo’n zeventig kilometer ten noorden van Keulen, ziet het allemaal nog niet zo somber.

“We leveren betonmateriaal aan Holzmann, voor tunnel- en bruggenbouw. Maar we zijn niet van hen afhankelijk. Er zijn genoeg andere bouwfirma’s. Beton verkoop je altijd wel.”

Een collega op een heftruck heeft geen tijd om even af te stappen. “Holzmann? Scheisse, Scheisse”, klinkt het veelzeggend.

Op pagina 5: ‘Philipp Holzmann zal niet de laatste zijn die kapot gaat’.

Reageer op dit artikel