nieuws

Te veel schade bij Westerscheldetunnel

bouwbreed Premium

terneuzen – De bouwers van de Westerscheldetunnel moeten zorgvuldiger werk afleveren. Dat vindt de opdrachtgever, NV Westerscheldetunnel.

Dit weekeinde is het werk met een van de twee boren hervat. De werkwijze is aangescherpt. Slankere nokken en kleinere plaatsingstoleranties moeten voorkomen dat er nog scheuren ontstaan en brokken van de betonnen tunnelelementen afspringen.

Opdrachtgever NV Westerscheldetunnel legde vorige week de werkzaamheden stil in de bouwput in Terneuzen. Het bedrijf was ontevreden over de tot dan toe geleverde kwaliteit. Te vaak was er grof geweld nodig om de sluitsteen van een tunnelring op zijn plaats te krijgen. Daardoor ontstonden scheuren of sprongen stukken beton af, met alle gevaren van dien. Op de dieptes waar tot nu toe werd gewerkt, was dat nog wel te repareren, maar voor het werken op zestig meter beneden NAP wilde de NV Westerscheldetunnel de methode optimaliseren. Daarom werd ingegrepen.

Ontwerpers van zowel de bouwcombinatie KMW als van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat moesten eraan te pas komen om oplossingen voor de problemen te bedenken. Besloten is om enkele millimeters beton van de nokken te slijpen waarmee de elementen in elkaar grijpen. De nokken pasten maar net.

Verder zijn de toleranties en voorschriften voor het plaatsen aangescherpt. Ondanks de indrukwekkende machines gebeurt het plaatsen van de zware betonnen ringsegmenten grotendeels op het oog. Twee mannen op de vloer geven de operator van de plaatsingserector aanwijzingen over de juiste positie van het element. Door strengere werkvoorschriften en betere meetmethoden moeten de elementen beter op hun plaats komen en de menselijke factor worden teruggedrongen.

De tweede tunnelboormachine, Neeltje Suzanna, is dit weekeinde op basis van de gewijzigde procedure gaan draaien. Na veertig meter wordt gekeken of sprake is van verbetering. Zo ja, dan kan ook de eerste boormachine, Sara, op die manier aan de slag. Die machine was al eerder stilgelegd, voor groot onderhoud. Sara heeft er inmiddels 450 meter op zitten en bevindt zich nu op een diepte van veertig meter. Voordat de machine de Boomse klei verlaat en de instabiele zandlagen onder de Pas van Terneuzen induikt, worden de tanden van het snijwiel vervangen en wordt groot onderhoud gepleegd. Het wordt namelijk steeds lastiger om voor reparatiewerkzaamheden voor het boorschild te komen .

Reageer op dit artikel