nieuws

Snelle treinverbinding van Stockholm naar Arlanda

bouwbreed Premium

stockholm – In Zweden is gisteren de Arlandaspoorlijn officieel in gebruik genomen. Het is een van de grootste Europese infrastructurele werken die zijn gerealiseerd op basis van het BOT-concept. Dat wil zeggen dat de financiering van de aanleg en de exploitatie (‘Build Operating and Trade’) in handen zijn van een privaat consortium.

Voor Zweden is de lijn, die de hoofdstad Stockholm verbindt met de luchthaven Arlanda, het eerste infraproject dat op deze manier is uitgevoerd.

De aanleg van de gecompliceerde voorziening heeft, inclusief proefdraaien, ruim vijf jaar in beslag genomen en vergde van de consortiumpartners een investering van 4,5 miljard kroon (1,125 miljard gulden). Daarvoor hebben Stockholm en Arlanda een twintig kilometer lange dubbelspoors treinverbinding gekregen, die aansluit op het Zweedse spoornet. De lijn loopt via het ingrijpend verbouwde centraal station in de hoofdstad.

Wegennet

Het Arlanda Link Consortium (ALC) bestaat uit de Zweedse bouwconcerns NCC en Siab, het Britse Mowlem (de installateur van de rails en de wissels) en het eveneens Zweedse GEC Alsthom (leverancier van de treinstellen en het signaal- en telecomsysteem). In 2040 draagt ALC de Arlandabaan over aan het Rijk.

De projectering was volgens de partners NCC en Siab gecompliceerd, omdat het trace door een gebied met een dicht en drukgebruikt wegennet loopt. Daardoor hebben ze in totaal 21 kunstwerken moeten bouwen, waaronder zeven kilometer aan diverse bergtunnels, vier betonnen tunnels volgens het cut- and covermodel (diepte 25 meter, schachtbreedte tot honderd meter) en de nodige bruggen en viaducten.

Ondergronds

Aan het eindpunt van de tunnel, onder de terminals van Arlanda, zijn drie verschillende ondergrondse stations gebouwd. De ruimten zijn 22 meter breed.

Dat deel van de klus is uitgevoerd door eerst twee zijgangen te maken en vervolgens het resterende massief in het midden te verwijderen. Deze manier van werken heeft de kans op problemen aanzienlijk verkleind, menen de aanlegpartners in de evaluatie van de aanpak. De kwaliteitscontrole van projectering en aanleg werd uitgevoerd volgens de standaard ISO 9001.

Het traject wordt door de treinen met maximaal tweehonderd kilometer per uur in twintig minuten afgelegd. Voor de reizigers levert dat, in vergelijking met het huidige stelsel van bus- en taxiverbindingen, een tijdwinst op van 15 tot 30 minuten.

Reageer op dit artikel