nieuws

Sleutelrol Deutsche Bank bij redding Philipp Holzmann

bouwbreed

frankfurt – Van de banken die Philipp Holzmann nog kunnen redden, speelt de Deutsche Bank met een aandelenkapitaal van 15 procent een sleutelrol. Andere financiers, zoals de Landesbanken in Hamburg, Stuttgart, Frankfurt en Mainz, zijn evenals de Frankfurter Sparkasse in hun wiek geschoten omdat de Deutsche Bank zonder overleg al steun heeft toegezegd aan het saneringsplan van Philipp Holzmann.

De Belgische groep Gevaert, die dertig procent van de aandelen Philipp Holzmann bezit, staat volgens directeur Heinrich Binder positief tegenover de saneringsplannen maar zal beslist geen extra geld ter beschikking stellen.

Behalve bij de KolnArena in Keulen, waar de verliezen dreigen op te lopen tot 265 miljoen gulden, wordt Philipp Holzmann in Duitsland zwaar getroffen door stroppen bij de City Carre te Maagdenburg. Bij nader onderzoek zijn bijna 700 miljoen aan makelaarskosten boven water gekomen, waarvan 200 miljoen regelrecht als bedrog kunnen worden aangemerkt.

Dramatisch

“Dat was nou jarenlang typisch voor de projectbouw van Philipp Holzmann”, verzucht topman Binder. Zoals ook de directeuren die gemakshalve toekomstige risico’s maar uit hun administratie hielden en de twee op staande voet ontslagen topmanagers die Berlijn voor een schappelijk prijsje aan golfvelden hielpen.

Volgens directeur Binder is de situatie voor Philipp Holzmann dramatisch omdat nou net via de grote schoonmaak ‘Stop het Bloeden’ de onderneming krachtig klaar staat voor een nieuwe sprong voorwaarts. De topman zegt te garanderen dat nu de onderste steen boven is en sluit verdere verrassingen uit. Wel meldde hij de sinds 1997 weggewerkte verliezen ter hoogte van 700 miljard door de avonturen met het weer afgestote concern Nord France, 145 miljoen uit Thailand en uit de periode 1996 – 1998 ruim twee miljard uit de projectbouw.

“Bij Nord France ontbrak eenvoudig 50 miljoen in de kas”, blijft Binder zich verwonderen. Maar ook dichter bij huis kwam de ene na de andere verrassing aan het licht. Zoals na de sanering van ruim vierhonderd versluierende bedrijven waarmee Deutsche Asphalt zich verstopte. De constructiebouwer die de beroemde Wuppertaler zweefbaan wel even onderhanden zou nemen komt – mede doordat een treinstel de Wupper in dook – nu al enkele tientallen miljoen te kort om uit de kosten te komen.

Holzmann heeft volgens Binder daar waar mogelijk sprake is van strafbare feiten, aangifte gedaan. Daarbij zijn geen personen beschuldigd maar feiten voorgelegd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels