nieuws

Scheve staartbrug hoger dan Oldehove

bouwbreed

leeuwarden – Leeuwarden heeft er met de scheve staartbrug over de Harlinger Trekvaart in de Slauerhoffweg ten westen van de stad een nieuwe publiekstrekker bij. De brug is uniek te noemen door de markante vorm en het gebruik van felle kleuren geel en blauw, de stadskleuren van Leeuwarden.

In geopende stand torent het brugdek zelfs boven de bekende Leeuwarder toren Oldehove uit. Daarmee is een nieuw element aan de skyline van Leeuwarden toegevoegd. Deze week werd de brug bij wijze van test voor het eerst geopend.

De staartbrug is ontworpen door het in beweegbare bruggen gespecialiseerde ingenieursbureau Van Driel Mechatronica BV in Waddinxveen. De staartbrug is een variant op de bekende basculebrug, waarbij de contragewichten die nodig zijn om het brugdek omhoog te krijgen in de basculekelder onder de weg verdwijnen. Bij de staartbrug zitten de contragewichten, die een ton wegen, in de val verwerkt. Deze val draait in twee massieve, betonnen draagarmen, die op de weg zijn bevestigd. Het draaipunt bevindt zich op vijf meter hoogte. Een basculekelder is daardoor niet nodig.

Staalprijs

Van Driel bouwde eerder eenzelfde brug in Zaanstad, de William Pontbrug. Hiermee won het bureau de nationale staalprijs. Evenals de William Pontbrug is de brug in Leeuwarden scheef. De draaias staat onder 45 graden met de brugas. Daardoor draait de brug niet alleen zijwaarts van de doorvaart, maar ook zijwaarts van de weg. Van Driel heeft octrooi aangevraagd op het ontwerp van de staartbrug.

Het brugdek, dat lijkt op een ‘wybertje’ op z’n kant en 224 vierkante meter meet, komt in geopende stand op 45 meter hoogte uit en is daarmee hoger dan andere brugtypen. Daardoor komen er meer krachten op de aandrijving en op de fundering te staan. Doordat deze krachten sterk geconcentreerd zijn op de onderbouw, blijft de fundering eenvoudig. Het relatief kleine aantal onderdelen houdt de kosten beperkt. Wel is meer staal in het ontwerp nodig dan normaal.

De totale kosten van de vijftig meter lange en zestien meter brede brug bedragen, inclusief remmingwerken, geleidewerken en aanlegplaatsen, tussen de zeven en acht miljoen gulden.

De brug is gebouwd door Ballast Nedam Noord in Groningen en Bergum Staalbouw in Bergum. De elektrische installatie wordt geleverd door Imtech en de hydraulische installatie door Hydropack. De brug is in twee delen over water aangevoerd en op lokatie in elkaar gelast. Voor het einde van dit jaar worden de brug en de Slauerhoffweg in gebruik genomen.

Het brugdek, dat lijkt op een ‘wybertje’ op z’n kant en 224 vierkante meter meet, is in geopende stand 45 meter hoog en daarmee hoger dan andere brugtypen. Foto: Noordoost/Alex J. de Haan

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels