nieuws

Nieuwe serie heftrucks van Hyster voor het zware werk

bouwbreed Premium

amsterdam – Importeur Geveke Intern Transport heeft een nieuwe serie Hyster heftrucks gepresenteerd. De serie H3.50 tot en met H5.50 XM, in diesel- of lpg-uitvoering, is speciaal geschikt voor het zware werk in de bouw en de metaal- en houtbranches. De prestaties worden extra geaccentueerd door de autoshift. Deze transmissie met twee versnellingen is door Hyster ontworpen en vervaardigd.

De (diesel-)krachtbron is de Perkins motor van het type 1004-42 met een cilinderinhoud van 4,23 liter. Het koppel, maximaal 290 NM bij 1400 toeren, wordt met twee versnellingen overgebracht op de aandrijfwielen.

De lpg-motor is de beproefde 4,3 liter V-6 van General Motors. Deze motor heeft een elektronische ontsteking en een regelsysteem voor lage emissies. Het maximum koppel van 293 Nm wordt bij 1400 toeren bereikt. Naast lpg kan ook CNG (gecomprimeerd aardgas) als brandstof worden gebruikt. Voor deze optie moet de machine wel worden aangepast.

Zowel de lpg- als de dieseluitvoeringen hebben een radiator met een geintegreerde oliekoeler, die zorgt voor een constante bedrijfstemperatuur. Hierdoor wordt de levensduur van de motoren extra verlengd. Een sensor voor laag koelvloeistofniveau zorgt voor extra bescherming. De urenteller kan maximaal 99.999 uren aangeven en dat is volgens de fabrikant geen vergissing.

Bij het ontwerp van de nieuwe serie is rekening gehouden met de werkomstandigheden en wensen van de heftruckchauffeurs. Alle bewegingen die de chauffeur maakt als hij aan het werk is, zijn geanalyseerd. Dat heeft geresulteerd is extra beenruimte, volledig geveerde stoelen, een volledig verstelbare stuurkolom en bedieningshendels op de juiste plaatsen. De pedalen vragen bij de bediening weinig kracht.

De stoel is voor- en achterwaarts te verstellen. Ook is de stoel in te stellen op het gewicht van de chauffeur. Vanzelfsprekend is ook de rugleuning verstelbaar.

De serie hefmasten – van Vista – is geconstrueerd voor een goed zicht en een lang levensduur. De serie bestaat uit tweetraps hefmasten met beperkte vrije heffing en tweetraps masten met een volledig vrije heffing. Ter bescherming van het systeem lopen alle hydraulische slangen binnen de mastkanalen. Speciaal bij deze serie is een geintegreerd sideshift vorkenbord. Bij deze sideshift is een hefvermogen mogelijk dat 120 kilo hoger is dan bij de conventionele opbouw.

De complete serie van H3.50 tot H5.50XM bestaat uit zeven modellen. De zwaarste machine, de 5.50, is in de serie opgenomen wegens een toenemende vraag naar heftrucks in deze gewichtsklasse.

De urenteller kan maximaal 99.999 uren aangeven

Reageer op dit artikel