nieuws

Breda wil zich op alle fronten ontwikkelen Kwaliteit en uitstraling zijn weer helemaal in de mode

bouwbreed

Elke plaats heeft zijn eigen bouwprojecten. In deze rubriek worden de belangrijkste bouwlocaties van een specifieke gemeente belicht. Vandaag Breda.

De gemeente Breda is met 160.000 inwoners de zevende stad van Nederland. De Baroniestad heeft veel concurrentie van Tilburg, aangezien die stad net iets meer meespeelt op het landelijke toneel. Toch wil Breda zich niet laten kennen of onderdoen voor zijn buurman en dat blijkt wel uit de grootscheepse plannen die tussen nu en 2005 op het programma staan.

De stad heeft allereerst vier Vinex-locaties met in totaal circa achtduizend woningen. De Vinex-wijken Westerpark en Kroeten zijn al in een vergevorderd stadium. De bouw van Nieuw Wolfslaar en Teteringen/Noord-Oost moeten binnen twee tot drie jaar aanvangen. Waar veel steden kiezen voor Vinex of binnenstedelijke herstructurering, doet Breda het allebei. Meer (ondergrondse) parkeergarages, appartementen in de oude Concordia-schouwburg, het Holland Casino dat de voormalige Kloosterkazerne binnen afzienbare tijd betrekt en kantoren in voormalige winkelpanden.

Nadat de winkelstraten flink zijn gemoderniseerd en het winkelcentrum De Barones zijn intrede heeft gedaan, richt de gemeente zich nu op de vraag of de gedempte binnenhavens van de stad weer moeten worden opengegooid. In de jaren zeventig is een aantal singels dichtgegooid om ruimte te winnen. Kwaliteit en uitstraling zijn nu echter weer helemaal in de mode. De vraag of het water weer terug moet komen in de binnenstad zal wellicht binnen enkele maanden beantwoord worden.

Ook in de Spoorzone staat het nodige op stapel. Binnen nu en vijf jaar wil het college een nieuw station laten verrijzen dat de capaciteiten van Breda als openbaar vervoersknooppunt moet gaan benutten. De komst van de hsl-shuttle en een eventuele directe spoorlijn van Breda naar Utrecht passen volgens de gemeente perfect in dat plaatje. Dat de gemeente dan meteen maar ruim 160.000 vierkante meter kantoorruimte en de vooroorlogse wijk Belcrum meepakt, lijkt eerder vanzelfsprekend dan te veel gevraagd. De ontwikkeling van bedrijventerreinen en de grootschalige aanpassingen aan de verkeersaders in de binnenstad en de ringen daar omheen maken het plaatje compleet. Binnen nu en vijf jaar zal blijken of Breda zich niet teveel op de hals heeft gehaald.

Dennis de Vogt

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels