nieuws

BouwCenter Groep komt als beste uit ‘eigen’ onderzoek

bouwbreed Premium

WOERDEN – BouwCenter Groep is als beste bouwmaterialenhandel uit de bus gekomen in een vergelijkend onderzoek door het Rotterdamse bureau USP.

Deze marktonderzoeker, ook wel het NIPO van de bouw genoemd, heeft een aantal bouwmaterialenhandels vooral op kennis getest.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van BouwCenter.

In het onderzoek zijn behalve BouwCenter vier concurrerende organisaties van bouwmaterialenhandels onder de loep genomen. Marketingmanager Wim Bak van BouwCenter: “We zijn apetrots dat we als eerste uit het onderzoek zijn gekomen, maar we hebben absoluut geen zin onze concurrenten met dit rapport om de oren te slaan”.

De concurrenten in het onderzoek vissen allemaal in min of meer dezelfde vijver: de kleine en middelgrote aannemers. Ketens die zich voornamelijk op de grotere en grote aannemerij richten, zijn niet in het onderzoek meegenomen.

Bak: “Over details van de inhoud van het rapport valt met ons niet te praten. We hebben voor onszelf willen weten waar wij als keten staan en hoe onze afzonderlijke deelnemers het eraf brengen als het gaat om vooral de kennis van toepassingen. En de uitkomst is niet om ons op de borst te kloppen, maar om te zien waar en hoe wij kunnen verbeteren.”

In een tijdsbestek van een paar weken zijn alle 72 vestigingen van BouwCenter en ruim honderd vestigingen van concurrenten ondervraagd over drie afzonderlijke problemen: cellenbeton, tegellijmen en dakpannen. Alle bedrijven zijn dus drie keer gebeld, overigens zonder dat zij het wisten.

Wim Bak: “Als je naar de resultaten kijkt, moet je wel enige reserve in acht nemen. Als keten kun je, in vergelijking met andere ketens, zeggen dat er een goed beeld is ontstaan. Maar bij de vergelijking van de ene vestiging van BouwCenter tegen-over een andere vestiging zou er nog sprake kunnen zijn van een vertekend beeld”.

“Dat zou een verkeerd beeld kunnen zijn, als bijvoorbeeld de onderzoekers drie keer een verkeerde medewerker troffen. Daarom gaan we dit onderzoek jaarlijks herhalen. En over een langere reeks van jaren kun je dan objectief vaststellen welke vestiging goed scoort en welke extra steun bij verbeteringen nodig heeft.”

Reageer op dit artikel