nieuws

Baggeraar spant geding aan in Pakistan Blankevoort Dredging eist schip met tien bemanningsleden terug

bouwbreed Premium

bloemendaal – Rederij Blankevoort Dredging in Bloemendaal probeert vandaag door middel van een kort geding in de Pakistaanse havenstad Karachi het baggerschip Delta Queen terug te krijgen. Het schip ligt sinds half mei aan de ketting.

Volgens directeur C. Zuiderwijk van Blankevoort is de boot, met zes Nederlandse bemanningsleden aan boord, op 8 november ‘een groot aantal keren’ beschoten door de Pakistaanse marine.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken neemt de kwestie hoog op en heeft de Pakistaanse ambassadeur in Nederland op het matje geroepen. “We willen de Pakistaanse versie horen. Pakistan moet zo snel mogelijk over de brug komen met de toedracht van het gebeurde”, aldus een woordvoerster van Buitenlandse Zaken.

De zes Nederlandse bemanningsleden, die in feite gegijzeld worden, maken het goed. Van de vier overige bemanningsleden hebben drie de Kaapverdiaanse nationaliteit. De vierde is een Filipijn.

De bemanning mag het schip niet verlaten. Nederland heeft onmiddellijk na het incident al geprotesteerd tegen de schietpartij.

De Delta Queen voerde in opdracht van het Pakistaanse bedrijf Baluchistan baggerwerkzaamheden uit in de haven van Port Qasim, ten oosten van de miljoenenmetropool en havenstad Karachi. Half mei, na afronding van de werkzaamheden, wilde het baggerschip vertrekken, maar werd tegengehouden en aan de ketting gelegd.

Belastinggeschil

Zuiderwijk zegt dat het Nederlandse bedrijf de dupe is geworden van een belastinggeschil tussen Baluchistan en de autoriteiten. Een Palestijnse rechtbank bepaalde twee keer dat het Nederlandse schip moest worden vrijgelaten. “De lagere autoriteiten verzetten zich daar steeds tegen. Hun houding is een belediging van de rechtbank”, zegt een verbouwereerde Zuiderwijk.

Toen de Delta Queen na de tweede gerechtelijke uitspraak uit Pakistan wilde vertrekken, werd dat belemmerd door de douane en de marine. De Pakistaanse schepen openden op open zee, buiten de territoriale wateren, het vuur, waardoor levensgevaarlijke situaties ontstonden. Wonder boven wonder vielen er geen doden of gewonden.

Zuiderwijk hoopt dat het conflict op diplomatieke wijze kan worden opgelost en dat de Nederlanders zo snel mogelijk veilig huiswaarts kunnen keren. Hij zal zich wel twee keer bedenken alvorens opnieuw een opdracht in Pakistan uit te voeren.

Het ministerie, de Nederlandse ambassade in de hoofdstad Islamabad en de consul-generaal in Karachi staan de rederij en bemanning bij.

Golfoorlog

Het is niet de eerste keer dat Nederlandse baggeraars in gevaarlijke omstandigheden verkeren of de invloed ondervinden van politiek-militaire conflicten. Baggeraars van Boskalis moesten in 1990 tijdens de eerste Golfoorlog onder dwang hun werk in Irak afmaken. Vrouwen en kinderen konden eerder geevacueerd worden.

Tijdens de operatie Desert Fox vorig jaar hadden Nederlandse baggeraars die in het Midden-Oosten werkzaam waren de evacuatieplannen klaarliggen. Ze hoefden uiteindelijk niet te worden gebruikt.

K. de Groot van baggeraar HAM maakte in 1985 in Tunesie een militaire staatgreep mee. Vijf Nederlandse baggermaatschappijen werkten toen in het Noord-Afrikaanse land. “Er verschenen tanks op straat, maar verder hebben we er niet zoveel van gemerkt. We hebben rustig doorgewerkt.”

Hij vermoedt dat de situatie waarin Blankevoort Dredging nu in Pakistan terecht is gekomen, te maken heeft met de onvoorziene militaire coup die de legerleiding vorige maand pleegde. Immers, wie een staatsgreep ziet aankomen, gaat er niet baggeren. De Groot: “Wij gaan niet werken in landen waar onze mensen niet veilig zijn.”

Reageer op dit artikel