nieuws

Asfaltering Paramaribo spekt politici

bouwbreed

paramaribo – De omstreden Surinaamse defensietopman Etienne Boerenveen pikt een aanzienlijk graantje mee van het toch al fel bediscussieerde Chinese miljoenenproject om de wegen van Paramaribo te asfalteren. De klus is gisteren officieel begonnen.

Boerenveen, wiens carriere eind jaren tachtig vroegtijdig leek te stranden toen hij in een Amerikaanse cel verdween in verband met de handel in cocaine, mag voor miljoenen guldens aan steenslag leveren. De regering heeft hem hiertoe een concessie in West-Suriname verleend. Het miljoenenproject wordt omgeven door onduidelijkheden, waar zelfs de Chinese regering de buik van vol heeft.

In december vorig jaar tekende Suriname een overeenkomst met Chinezen voor herasfaltering van 270 kilometer zwaar verwaarloosde wegen in Paramaribo. De regering weigerde in eerste instantie inzage te geven in het contract. Later bleek waarom. In tegenstelling tot wat president Jules Wijdenbosch beweerde, wordt het project niet gefinancierd door de Chinezen, maar kost het de Surinaamse staatskas bijna honderd miljoen gulden.

Directievoering

De deal met Suriname Aanneming Construction Company Limited, het door de Chinezen opgezette bedrijf, rammelt aan alle kanten. Er is geen openbare inschrijving geweest, waardoor lokale bedrijven niet de kans hebben gehad de opdracht binnen te slepen. Ook bij de rol van parlementarier Frank Playfair, voormalig partijgenoot van Bouterse en Wijdenbosch, worden grote vraagtekens gezet. Hij sleepte de directievoering voor het project in de wacht, wat hem drie jaar lang veertigduizend gulden per maand oplevert.

Volgens de oppositie in de Nationale Assemblee, het Surinaamse parlement, heeft het er veel van weg dat een vriendenclub de buit van een van de laatste grote projecten die onder deze regering worden gestart, onderling aan het verdelen is.

Het staatsbedrijf Grassalco, dat aan steenslagwinning doet, is gepasseerd ten gunste van Boerenveen, die in het verleden ook al enorme houtconcessies heeft gekregen. Bij Grassalco is men uiterst gepikeerd. “Deze regering heeft de mond vol van het steunen van lokale ondernemers”, zegt een stafmedewerker. “Maar zelfs de eigen staatsbedrijven worden ondergeschoffeld om vrienden te bevoordelen. Boerenveen weet waarschijnlijk niet eens hoe steenslag eruit ziet.”

Startsein

Ondanks alle kritiek die er is losgebarsten, is gisteren officieel het startsein gegeven voor het asfaltproject. Chinese arbeiders zijn begonnen met het herstellen van de eerste wegen in de volkswijk Abrabroki in Paramaribo.Volgens de contractvoorwaarden moeten de werkzaamheden binnen drie jaar zijn afgerond.

Grote vraag is hoe de Surinaamse overheid de kosten zal financieren. De staatskas is leeg, terwijl men de komende jaren ook nog vastzit aan het aflossen van enorme schulden, onder meer aan Ballast Nedam voor de bouw van twee bruggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels