nieuws

Wedergeboorte Rome dreigt op groot fiasco uit te draaien

bouwbreed

rome – Van de tientallen bouwprojecten die gepland stonden om de stad Rome in het jaar 2000 een facelift te geven, zijn er enkele overgebleven. Het oorspronkelijk geraamde budget van 60 miljard gulden is meer dan gehalveerd en de huidige werkzaamheden staan onder grote druk. De metrolijn C en de diverse trams die het Sint Pieterplein bereikbaarder zouden maken, zijn van de baan. Dat geldt voor de meeste plannen op het gebied van openbaar vervoer en infrastructuur.

Rome’s burgemeester Rutelli verwacht 30 miljoen pelgrims in het jaar 2000. Om de stad nog voor die invasie enigszins begaanbaar te maken, wordt momenteel vooral gewerkt aan de aanleg van een gigantische parkeergarage in de buurt van het Vaticaan, een verbreding van de ringweg om de stad met directe verbinding naar het vliegveld, aanpassing van een treinknooppunt en de aanleg van een verkeerstunnel bij Castel Sant’Angelo, in de buurt van de Sint Pieterskerk.

Gaten

Afgelopen week werd het eerste geconcretiseerde werk ingehuldigd: een tunnel van ruim een kilometer onder de Via Appia. Hierbij beklemtoonden de burgemeester en minister president D’Alema dat er nog alle hoop is dat Rome voor 1 januari alle bouwputten dicht heeft. Afgelopen dinsdag bleek het wegdek echter een groot gat te vertonen, zodat het hele verkeer stil lag. De oorzaak zou liggen in een verkeerd berekende spanning van de betonnen rijbaan. Deze is opgebouwd uit duizenden prefab elementen van een vierkante meter. Een afwijkend element kwam onder te hoge spanning te staan. Op die plaats is de asfalt toplaag over een oppervlak van ongeveer vier vierkante meter gescheurd en moest het wegdek plus element compleet worden opengebroken. In hoeverre er meerdere ‘gaten’ kunnen vallen, wordt driftig onderzocht.

De toezichthouder van de Jubileumraad, Giovanni Negri, reageert nauwelijks verbaasd. Sceptisch haakt hij in op een decreet van afgelopen juni: alle uitvoerenden die niet op tijd klaar zijn, lopen het risico de financiering van hogerhand kwijt te raken. Prognoses wijzen uit dat van de 714 werkzaamheden in het hele land, zeker een derde dat gevaar loopt.

Uitlachen

Negri stelt onomwonden: “We hebben de grote wedergeboorte van Rome aangekondigd. Europa zal ons vierkant uitlachen. In het Olympisch jaar 1990 werd er in ons land ondanks alle schandalen tenminste nog iets blijvends gepresteerd: een stadion, een weg erheen, het vliegveld, twee sportpaleizen. In het Heilige Jaar staan er tientallen informatiekiosken en liggen de parken er aangeharkt bij.” Negri wijdt de totale teloorgang van prestigieuze bouwplannen niet louter aan een te kort schietend budget. De ‘groene’ burgemeester Rutelli krijgt ook een veeg uit de pan. Terwijl befaamde Italiaanse architecten elders in de wereld wonderen verrichten – Renzo Piano houdt zich bezig met de vernieuwing van Berlijn – komt het eigen land niet verder dan woorden. Of hooguit tot het aanbrengen van een nieuwe laag asfalt in en om Rome, dat al jaren wordt opgesierd door bouwputten zonder voortgang. Als grootste misser van de burgervader noemt Giovanni Negri het tegenhouden van internationale inschrijvingen voor de diverse pretentieuze projecten.

“Deze teloorgang van alle glorie in 2000 hangt uiteraard samen met het systeem waarin Italianen functioneren. We zitten verstrikt in onze eigen romantiek. Londen beschikt inmiddels over een metrolijn van vierhonderd kilometer, Boekarest heeft zeventig kilometer ondergrondse en Rome houdt op bij dertig. In deze stad circuleren dus 2 miljoen auto’s en 600.000 brommers of scooters. De infrastructuur ligt daarmee het dichtst bij die van Istanboel. En daar komen straks 30 miljoen pelgrims bij?! Het enige dat de Romeinen ze kunnen garanderen is totale chaos.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels