nieuws

Verlijmen gegalvaniseerd staal alternatief voor lassen

bouwbreed

rijswijk – Het Centrum voor Productietechnologie Ypenburg (CPY) lijmt gegalvaniseerd stalen strips op vierhonderd meter eveneens gegalvaniseerd stalen profielen. Het is een alternatief voor lassen. Verlijmen is anderhalf keer zo duur, maar het oogt fraaier en sluit het risico van torderen uit.

De profielen met strips zijn bestemd voor een woningbouwproject in Rotterdam-Zuid, gebouwd door aannemingsbedrijf Derks, in opdracht van projectontwikkelaar Era.

“De architect heeft de profielen ontworpen als visueel accent. Ze geven de scheiding aan tussen de verdiepingen, langs de voorgevel en om de hoek. Het is belangrijk dat de profielen mooi strak blijven en niet gaan golven. Het is toch al lastig om gegalvaniseerd staal te lassen. Bovendien is de kans groot dat de balken worden getordeerd. Dat mag bij dit project niet gebeuren. Daarom is gekozen voor het lijmen van het gegalvaniseerde staal”, licht Geert W. Reitsma toe.

Fokker

Hij is managing director van Sergem BV. Zijn bedrijf heeft anderhalf jaar geleden samen met handelsonderneming Belu uit IJmuiden het Centrum voor Productietechnologie Ypenburg opgericht. Sergem is voortgekomen uit de afdeling Materiaal en Productieproces van Fokker Air. Het lijmen van het gegalvaniseerde staal vindt dan ook plaats in de voormalige Fokkerfabriek. Reitsma: “We willen eerst een reproduceerbare kwaliteit bereiken, daarna kan het productieproces aan de klant worden overgedragen.”

Meerkosten

Volgens Reitsma is nog nooit eerder op deze schaal met succes gegalvaniseerd staal verlijmd. “Ik verwacht dat het in de toekomst vaker zal gebeuren. Het is pakweg anderhalf maal zo duur als lassen. De meerkosten zitten in het materiaal. De tweecomponentenlijm is speciaal geselecteerd en komt uit de Verenigde Staten. Hij moet vooral de krachten tijdens het transport en de montage kunnen opvangen. Daarna hoeft het alleen het eigen gewicht en wat windbelasting op te vangen. De lijmnaad wordt nooit sterker dan de hechting aan de zinklaag. Met afstandhoudertjes zorgen we voor een constante dikte van de lijmlaag. Met simpele afplaktape voorkomen we, dat de lijm in het zicht komt.”

In Rotterdam-Zuid is voor lijmen gekozen om esthetische redenen. Andere redenen zijn bijvoorbeeld de vermindering van het gewicht van de constructie, of het versnellen van de productietijd (lijm kan na vijftien minuten al droog, vochtdicht en gasdicht zijn en de volledige eindsterkte bieden). “In de bouw voelt men zich onzeker over het verminderen van het gewicht. Wij kunnen daarover adviseren”, aldus Reitsma. Dat gebeurt onder andere bij de nieuwbouw van het Aluminium Centrum in Houten. De primaire constructie wordt helemaal gelijmd.

Vragen

Reitsma heeft de titels ‘LIMF, MICorr.’ achter zijn naam staan. Dat betekent, dat hij specialist is op het gebied van corrosie ofwel ‘het ongewenst vervroegd degraderen van materialen.’ In de vliegtuigbouw is het heel normaal om vragen te stellen over materialen en constructies. Die kennis is nu ook beschikbaar voor de bouw. “Wij lossen het probleem op, maar stellen ook fundamentele vragen. Misschien adviseren we wel andere materialen toe te passen”, aldus Reitsma.

Subsidiestromen

Hij mist overigens wel iets in de bouw. “Er zijn wel organisaties van architecten, opdrachtgevers en aannemers, maar er is geen ondersteunende infrastructuur. Voor de vliegtuigindustrie beschikt de NIVR over middelen. Zoiets ontbreekt in de bouw. Er zou bijvoorbeeld een Nederlands Instituut voor Bouwresearch (NIBR) moeten komen, verbonden aan de ministeries van EZ en VROM, om alle subsidiestromen te reguleren en het geld goed terecht te laten komen. Het hoeft niet alleen naar TNO te gaan. Er zijn ook veel kleine ingenieursbureaus die op deelgebieden vaak meer weten.”

Sergem is zo’n bureau. “Lijmen is een van onze kennisgebieden. Het advies- en productiecentrum voor industrieel lijmen CPY levert ons bovendien heel veel nieuwe kennis op”, besluit Reitsma.

Het verlijmen van de gegalvaniseerd stalen strips en profielen in de productiehal van de vroegere Fokkerfabriek. Foto: Ton Borsboom

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels