nieuws

Tweede Kamer geeft groen licht voor bouw Noord-Zuidlijn metro

bouwbreed

den haag – De bouw van de Noord-Zuidlijn, de 2,125 miljard gulden kostende nieuwe metroverbinding in Amsterdam, kan beginnen. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft het groene licht gegeven voor de financiering van het project.

Nog dit jaar wordt begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw. De lijn zal van het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord naar het NS-station Zuid/WTC lopen, waar in de toekomst de hogesnelheidstreinen naar Brussel en Parijs stoppen. Tussen het begin en eindpunt (9,5 kilometer) komen zes haltes: Johan van Hasseltweg, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, Ceintuurbaan en Europaplein. Vanaf 2008 rijden er elke vijf minuten (in de spits vier minuten) metro’s in beide richtingen.

De aanbestedingsprocedure voor de nieuwe metrolijn, die deels ondergronds en deels bovengronds wordt aangelegd, is onder voorbehoud al eind 1998 begonnen. Deze moet uitmonden in zeventien verschillende (deel)contracten. De procedure heeft ongeveer drie maanden vertraging opgelopen als gevolg van het feit dat het financieringsbesluit van de Tweede Kamer niet in mei is gevallen. De planning was hierop gebaseerd.

Boor

Onder het IJ wordt op achttien meter diepte een afgezonken tunnel aangelegd. Het meest ingewikkelde gedeelte van de bouw is de vier kilometer lange boortunnel die begint bij het Damrak en onder de oude binnenstad doorloopt tot vlakbij de RAI. Voor het project wordt een speciale boor ontwikkeld met een diameter van 6,5 meter en een lengte van veertig meter. Er gaan er twee de grond, in om op twintig tot dertig meter diepte twee tunnels te boren. Dagelijks kan een boor acht meter afleggen.

Minister Netelenbos schreef in september al in een brief aan de Tweede Kamer dat de voorgeschreven bouwmethode raakt aan de grenzen van de van de bestaande techniek. Zij noemde de risico’s van het boren en stations bouwen in de slappe bodem van Amsterdam echter aanvaardbaar. Tijdens het beslissende algemeen overleg met de Tweede Kamer herhaalde zij deze week die opmerking, omdat bij diverse fracties vragen leefden over de risico’s. De Kamerleden waren bestookt met brieven van bezorgde Amsterdammers.

Verantwoordelijk

Hoewel Amsterdam verantwoordelijk is voor het project, benadrukte minister Netelenbos dat ook de deskundigen van het Rijk er grondig naar hebben gekeken en tot de conclusie zijn gekomen dat de voorgestelde bouwmethode verantwoord is.

Op aandringen van met name CDA-Kamerlid Leers worden alle proefresultaten openbaar gemaakt. Hij verwacht dat daardoor een deel van de vrees onder de burgers van Amsterdam kan worden weggenomen. Het was voor hem een van de voorwaarden om zijn verzet tegen de aanleg te staken. Vlak voor het zomerreces waren CDA, VVD, SP en de kleine christelijke partijen er nog verantwoordelijk voor dat het besluit over de financiering van de Noord-Zuidlijn werd uitgesteld. De VVD aarzelt nog altijd. Kamerlid Verbugt van deze partij maakte deze week duidelijk dat binnen haar fractie wordt aangehikt tegen de hoge kosten van de metro. De mening van deze regeringspartij doet er echter niet meer zoveel toe nu het CDA ervoor heeft gezorgd dat een meerderheid van de Kamer achter de metrolijn staat.

Verloedering

CDA-Kamerlid Leers gaf zijn steun nadat hij van minister Netelenbos ook de toezegging kreeg dat de bestaande metrolijn wordt gerenoveerd. Daarbij wordt ook de verloedering van stations aangepakt. Verder beloofde de minister hem en de andere Kamerleden dat grondig wordt nagedacht over de wijze waarop kostbare lokale projecten als de Noord-Zuidlijn in ‘Den Haag’ moeten worden behandeld. In feite werd nu alleen van de Kamer verlangd dat het geld beschikbaar zou worden gesteld. De meeste fracties gaven echter aan ook inhoudelijk op de hoogte te willen blijven.

Nieuw bij de financiering van het metroproject is dat het Rijk met een extra bijdrage van 187 miljoen gulden de risico’s van het project afkoopt. Dat wil zeggen dat Amsterdam bij financiele tegenvallers nooit meer bij het Rijk kan aankloppen voor extra geld. Daar staat tegenover dat de gemeente bij meevallers het overtollige subsidiebedrag mag houden.

Vaker

Minister Netelenbos kondigde aan in de toekomst vaker van dit soort contracten te willen sluiten: “Groot voordeel is dat we op deze manier weten waar we als rijksoverheid aan toe zijn. Het geld is er voor dit soort afkoopsommen omdat we hiervoor in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport bedragen hebben gereserveerd. In het geval van de Noord-Zuidlijn hebben we zelfs een meevaller. Er was 200 miljoen voor tegenvallers beschikbaar. Dertien miljoen meer dus dan het bedrag dat we nu aan Amsterdam geven”.

Het trace van de 2,1 miljard gulden kostende Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels