nieuws

Rails verzakt tijdens aanleg damwand bij spoorbrug

bouwbreed Premium

grou – De spoorweg bij de brug over het Prinses Margrietkanaal bij Grou is over een lengte van enkele meters verzakt.

Oorzaak vormen de trillingen die ontstaan als gevolg van de aanleg van een damwand tussen het baanvak en de inmiddels gesloopte brug in rijksweg 32. De verzakking levert echter geen gevaar op voor het treinverkeer.

Sterk Heiwerken BV uit Drachten is met die werkzaamheden bezig vanwege de aanleg van een nieuwe spoorbrug bij Grou. Medewerkers van NS houden de verzakking continu in de gaten. Waar nodig worden de gaten met grint en zand direct gedicht, terwijl het talud ter plekke zoveel mogelijk wordt gestut. De heiwerkzaamheden duren nog een week.

Het heiwerk is nodig voor het maken van de kuipen waarin de landhoofden van de spoorbrug, die 64 meter lang is, kunnen worden gerealiseerd. Momenteel werkt Sterk aan de bouwput van het noordelijke landhoofd.

Leemlaag

De afzonderlijke delen van de damwanden zijn ruim 22 meter lang en worden in de grond getrild. Vanwege de aanwezigheid van een harde leemlaag worden de damwanden over enkele weken nog eens nageheid met een heiblok om ze op de gewenste diepte te krijgen.

De nieuwe brug bij Grou wordt de grootste draaibare spoorbrug van Nederland. De kosten bedragen 51 miljoen. Oktober volgend jaar is de brug klaar. Het treinverkeer ondervindt geen hinder van de werkzaamheden, omdat de huidige spoorbrug in gebruik blijft. Na de ingebruikname van de nieuwe brug wordt de oude verbinding gesloopt en waarschijnlijk verschroot.

Reageer op dit artikel