nieuws

Nieuwe serie proeven met visuele effecten op wegen

bouwbreed

alphen aan den rijn – Op twee verschillende locaties in Alphen aan den Rijn zijn op het wegdek felgekleurde driedimensionele wegmarkeringen aangebracht. Het betreft een deel van een serie proeven als vervolg op eerdere proeven ter verhoging van de verkeersveiligheid in Numansdorp en Wateringen.

Alphen aan den Rijn mag twee van de in totaal negen nieuwe proeflocaties voor haar rekening nemen. De ervaringen met driedimensionaal ogende obstakels op wegdekken in Numansdorp en Wateringen vorig jaar zijn gematigd positief. Er is enig effect, maar weggebruikers die dagelijks passeren verminderen de snelheid na enige tijd niet meer. De resultaten roepen vragen op over de toepassing in andere situaties. Daarom heeft het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid Zuid-Holland (POV) besloten de proef op negen nieuwe locaties voort te zetten.

Grontmij brengt op het wegdek markeringen aan in de felle kleuren wit, blauw en oranje. De markeringen hebben de vorm van driehoeken en stroken. De driehoeken, die uit het wegdek lijken te komen, moeten een signaleringseffect geven. De stroken langs de zijkant van de weg geven de bestuurder de indruk van een wegversmalling. Bij elkaar zou dit zeker moeten leiden tot een verlaging van de snelheid.

De gebruikte verven zijn niet veel duurder dan gewone wegenverf, maar de oplossing is wel veel goedkoper dan het aanleggen van een verkeersdrempel. Het systeem is afkomstig van het Japanse bedrijf Sekisui Jushi Corporation, die ook het materiaal voor de Nederlandse proeven heeft geleverd. “De Japanse handleiding is speciaal voor ons vertaald naar het Engels”, aldus een Nederlandse wegwerker.

Metingen

Volgens Japanse onderzoeken daalt de gemiddelde snelheid en neemt het aantal ongevallen af door de markeringen. Of dit in Alphen aan den Rijn en de andere proeflocaties ook het geval is, zullen metingen moeten uitwijzen.

Het effect van de markeringen is af te leiden uit metingen op drie momenten. Als eerste wordt een nulmeting gedaan, voordat de markering wordt aangebracht. Direct na het aanbrengen zal een tweede meting volgen om de eerste effecten te beoordelen. Een derde meting legt de blijvende effecten vast.

Verder worden verkeersintensiteit, geluid en het gedrag van de weggebruiker zoals afremmen en uitwijken voor de markeringen gemeten. Ook zal weggebruikers naar hun ervaringen worden gevraagd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels