nieuws

Kingston Bridge zeven maanden in jacks

bouwbreed Premium

glasgow – Ingenieurs van hoofdaannemer Balfour Beatty hebben het afgelopen weekeinde met succes de eerste fase voltooid van het liften van de Kingston Bridge in Glasgow, een van de drukste verkeersaders in Europa.

Om het wegdek van de 50.000 ton metende brug bijna anderhalve centimeter op te lichten en daarna vijf centimeter te verplaatsen in zuidelijke richting, zijn 128 hydraulische jacks geinstalleerd. De operatie moet in twee weekeinden zijn beslag krijgen, omdat het werkverkeer geen hinder mag hebben van het grootschalige herstelwerk.

De brug, die een lengte heeft van 268 meter, moet in juni 2000 worden neergelaten op nieuwe, versterkte, pijlers. Drie jaar is besteed aan de voorbereiding van het liften. Dagelijks rijden gemiddeld 150.000 voertuigen over de brug die Glasgow verbindt met de snelwegen in westelijk Schotland en de belangrijkste verkeersschakel is voor het goederenvervoer.

Kingston Bridge werd dertig jaar geleden gebouwd door Logan-Marpies Ridgeway Joint Venture en kostte destijds ruim dertig miljoen gulden. De restauratie en versteviging van de brug kosten nu ruim drie keer zoveel.

Verkeer

Balfour Beatty gebruikt een techniek die interesse trekt vanuit Amerika, China en het Verre Oosten, juist vanwege de minimale hinder voor het verkeer.

Om files te vermijden, heeft het gemeentebestuur van Glasgow 280.000 folders verspreid met informatie voor tijdelijke, alternatieve routes. Rond de brug is al veel te doen geweest. Nadat enorme gebreken aan het licht kwamen, werd zelfs even gevreesd voor instorten. Het ministerie van Schotse Zaken begon in 1996 een proces tegen de ontwerpers. Die zaak werd tenslotte buiten de rechtszaal geregeld met een geheimhoudingsclausule over de exacte verwijten en de afkoopsommen.

Maar met scheuren in het wegdek, een kuil van 3 centimeter en een noordelijke pijler die 165 millimeter uit het lood stond, werd besloten tot het feitelijke herbouwen van de draagstructuren. Een rijbaan was al gesloten voor voertuigen zwaarden dan 7,5 ton.

De jacks die nu zijn geinstalleerd, van het Schotse bedrijf VSL, moeten de brug zeven maanden dragen. In die periode worden de oude pijlers gesloopt en nieuwe gebouwd. Elk van de 128 jacks heeft een draagcapaciteit van 1000 ton.

Computerprogramma

Vanwege de zorgwekkende conditie van de verkeersbrug (die dertig jaar geleden maar een vijfde hoefde te verwerken van het verkeer dat er nu dagelijks overheen dendert) was Kingston Bridge volgens een woordvoerder van de gemeente Glasgow ‘de meest geobserveerde brug ter wereld’.

Beweging van de structuur en meteorologische data worden nauwlettend gevolgd door een speciaal geschreven computerprogramma. Er zijn 72 sensors aangebracht die om de 15 seconden informatie registreren over bewegingen. Het oplichten van het wegdek gebeurde fasegewijs. Elke twintig minuten 2 millimeter, gevolgd door een ruststand van een uur om alle data te controleren.

Reageer op dit artikel