nieuws

Kamer bezorgd over oplopende kosten HSL

bouwbreed

den haag – De Tweede Kamer maakt zich grote zorgen over het uit de hand lopen van de kosten voor grote infrastructurele werken. De grote fracties vrezen dat in elk geval bij de HSL-Zuid het budget (8,8 miljard gulden) zal worden overschreden en dat wellicht straks nieuwe prioriteiten moeten worden gesteld.

In dat geval moet op de hogesnelheidslijn naar Parijs worden bezuinigd of komen andere projecten uit het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport (MIT) in het geding.

Dit blijkt uit reacties van Kamerleden van PvdA, VVD, CDA en GroenLinks op het stilleggen van de aanbestedingsprocedure voor het noordelijk deel van de HSL-Zuid. Minister Netelenbos van Verkeer wil een nieuwe procedure en heeft volgens CDA-Kamerlid Leers laten doorschemeren dat ze mikt op buitenlandse bedrijven. Eerder riep ze in een interview met Cobouw al buitenlandse bouwers op zich in de aanbesteding te mengen.

Leers is verbaasd omdat de vier consortia die een offerte hebben uitgebracht al waren geselecteerd. Het gaat om combinaties van bedrijven, met ook een aantal gerenommeerde buitenlandse marktpartijen. “Buitenlandse bouwers hebben al een kans gehad omdat het een Europese aanbesteding betreft. Ik vraag me daarom af of het zal lukken nu lager uit te komen. Bovendien betwijfel ik of dit zomaar kan, zonder de inschrijvers schadeloos te stellen.”

Indicaties

PvdA-Kamerlid Feenstra heeft wel begrip voor de ingreep van Netelenbos. “Ik ga ervan uit dat ze indicaties heeft dat hetzelfde kwaliteitsniveau voor minder geld kan worden gerealiseerd. Of dat zo is, zal moeten blijken. Natuurlijk speelt een rol dat er veel werk tegelijk op de markt komt en dat daardoor de prijs omhoog gaat.”

Feenstra vindt dat nieuwe prioriteiten moeten worden gesteld als blijkt dat de tweede procedure prijzen oplevert die niet veel lager liggen. Hij vindt het nog te vroeg nu al projecten te noemen die kunnen worden geschrapt.

VVD-Kamerlid Hofstra vraagt zich met CDA-collega Leers af of de aanbestedingsprocedure nu wel correct is verlopen. Hij snapt wel dat Netelenbos haar budgetten niet wil overschrijden. “Tenslotte roept ze tegen iedereen die om subsidie komt dat het bedrag vaststaat en dat men niet hoeft te komen om extra geld.”

Optimistisch

De mislukte aanbestedingsprocedure toont volgens GroenLinks-Kamerlid Van der Steenhoven aan dat ‘het Rijk weer eens veel te optimistisch is geweest met zijn ramingen’. “We hebben er menigmaal naar gevraagd, maar ons is steeds verzekerd dat de ramingen dicht bij de werkelijkheid zouden zitten. Zoals het er nu uitziet zullen we projecten moeten schrappen. Wij denken dan in eerste instantie aan wegen.

De A73 komt dan in beeld omdat die toch anders wordt aangelegd dan de bedoeling was. Als het nodig is railprojecten door te schuiven omdat er teveel tegelijk op de markt is, komt wat ons betreft de Betuwelijn in beeld. Aan de inpassingsplannen voor de HSL-Zuid mag in elk geval niet worden getornd.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels