nieuws

Hendrion dealer van Haulotte

bouwbreed

ALKMAAR – Hendrion in Alkmaar, met vestigingen in Eindhoven en Zwijndrecht, heeft het dealerschap verworven van de Franse hoogwerkerfabrikant Haulotte. De hoogwerkers zijn in eerste instantie bedoeld voor de verhuurvloot, maar ze gaan ook in de verkoop.

Uit de fabriek in het plaatsje l’Horme bij Saint-Etienne komen vier typen hoogwerkers met een telescoopgiek met werkhoogten van respectievelijk 20,6, 23,2, 22,8 en 25,3 meter werkhoogte, aangedreven door een dieselmotor. Van de hoogwerkers met knikarmen levert Haulotte vijf verschillende typen. Die met werkhoogten van 12 en 15 meter zijn elektrisch aangedreven, die met een werkhoogte van 12,2, 16,6 en 21 meter hebben een dieselmotor. De twee verticale werkplatforms hebben een werkhoogte van respectievelijk 7,8 en 10 meter en zijn elektrisch aangedre-ven.

Haulotte maakt liefst zeven schaarplatforms, van 8,3 tot 18 meter. De kleinste zijn elektrisch aangedreven, de grootste door een dieselmotor. De grootste heeft een platform van bijna 5 bij 1,8 meter en kan 600 kg dragen. Het eigen gewicht van het apparaat is 6850 kg.

“De apparaten van Haulotte zijn in de eerste plaats bedoeld voor de versterking en verbreding van onze verhuurvloot”, zei directeur Vera Lakemond bij de aankondiging. “Maar verkoop is natuurlijk ook nadrukkelijk aan de orde. Nog meer dan in het verleden willen wij ons richten op wat de klant wil en wij willen hem daarin adviseren. Het zou onzinnig zijn om de klant te adviseren om te huren als het voor hem veel aantrekkelijker is om te kopen. Of andersom. Wij gaan niet voor korte-termijnsuccessen, maar voor duurzame relaties.”

Daewoo

Hendrion heeft het geel van Clark ingeruild voor de iets frissere tint geel van de Koreaanse fabrikant Daewoo, ook bekend van onder meer de scheepswerf en de auto’s. Daewoo heeft zijn vorkheftrucks in het zware segment verbeterd. De trucks in de klasse van vier tot en met zeven ton hebben nieuwe motoren, sterkere en snellere masten en een opnieuw ontworpen chassis. De serie bestaat uit twee modellen: de D/G40S/C en de D50/60/70S2.

De serie D/G40S/C is leverbaar in 4, 4,5 en 5 ton hefvermogen op een lastzwaartepunt van 500 millimeter. De trucks zijn leverbaar met een dieselmotor (D) of LPG-motor (G) met luchtbanden (S) of volrubberbanden (C).

De belangrijkste verandering is de motor. De 4-cilinder diesel van Perkins is vervangen door de 6-cilinder van Daewoo, die 73,6 kW vermogen levert. De LPG-trucks zijn uitgerust met een 4,3 liter industriele motor van General Motors. De nieuwe motoren geven hefsnelheden van 520 mm/sec en 540 mm/sec zonder last, rijsnelheden tot 25 km/h onbeladen en meer trekkracht.

Deze serie van Daewoo heeft een vernieuwde cabine met meer comfort, ergonomisch geplaatste hendels en meer zicht door mast en vorkenbord. De Daewoo gaat door de veranderingen steeds minder lijken op de Caterpillar, waarvan de machine oorspronkelijk was afgeleid. Daewoo heeft in Korea jarenlang Caterpillars in licentie gebouwd.

Zware klasse

De zware klasse kent drie modellen op luchtbanden met hefvermogens van 5, 6 en 7 ton op een lastzwaartepunt van 600 mm. Aan deze S-serie zijn al vrij snel na de introductie kleine verbeteringen aangebracht, waardoor de serie formeel ‘S2’ heet. De serie is uitgerust met dezelfde dieselmotor als de 4-plus-tonners.

De topsnelheid is door de drietraps transmissie en aandrijfas met eindreductie opgelopen tot 32,5 km/h. De onbelaste en belaste hefsnelheden zijn respectievelijk 530 en 450 mm/sec. Door een hogere bevestiging van de neigcilinders zijn de masten stabieler geworden en is het doorzicht verbeterd.

Bij de presentatie in Alkmaar maakte S.R.Lee, algemeen directeur van de heftruckdivisie van Euro Daewoo, bekend dat Daewoo in weerwil van de niet aflatende geruchtenstroom sterk uit de reorganisatie is gekomen.

Zelfstandig

Euro Daewoo is onderdeel van Daewoo Heavy Industries (DHI). Dat is nu een zelfstandige tak van Daewoo.

Het concern verkeerde in ernstige financiele problemen en met steun van de Koreaanse overheid is een ingrijpend reorganisatieprogramma uitgevoerd. “Kerntaken zijn nu de automobieltak en de sector machines, waartoe DHI behoort”, aldus Lee. “Binnen DHI zullen de accenten liggen op heftrucks, bouwmachines, machinegereedschappen en defensieproducten. Het aantal dochterondernemingen is van 41 naar 22 teruggebracht en na de volgende reorganisatieronde zullen nog zes bedrijven over zijn. Op deze manier kan Daewoo weer renderen.”

De D70S2 tilt 7000 kilogram op 600 millimeter lastzwaartepunt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels