nieuws

‘Faalkosten leven op werkvloer meer dan in de directiekamer’

bouwbreed

ijsselstein – Bedrijfsleiders, uitvoerders en projectleiders hebben het afgelopen jaar massaal de ‘Faal- en Baallijn’ gebeld, gefaxt of via e-mail benaderd. Zo wilden ze stoom afblazen over hun ervaringen met faalkosten. In totaal kwamen er 243 reacties binnen terwijl faalkosten tot voor kort beslist niet bespreekbaar waren.

“Het waren bijna allemaal mensen van de werkvloer die belden. Directeuren zaten er niet bij”, zegt C. van der Voorn, initiatiefnemer van de ‘Faal en Baallijn’.

Naar aanleiding van berichtgeving van deze krant over faalkosten stelde hij een telefoon-, een faxlijn en een e-mailadres open waar bouwpersoneel, desgewenst anoniem, zijn ervaringen met faalkosten kenbaar kan maken.

Faalkosten zijn onnodige kosten, die ontstaan door dingen die mislopen tijdens het bouwproces. De hoogte van die kosten kan per bouwproject en per aannemer verschillen. Volgens KEMA kan het bestrijden van faalkosten het gemiddelde aannemersbedrijf 12 procent meer winst opleveren.

Onbegrip

“De mensen op de werkvloer zien vaak wat er misgaat, maar als ze aan de bel trekken bij de baas lopen ze tegen een muur van onbegrip. Of er wordt naar hun verhaal geluisterd en vervolgens gebeurt er niks mee. Dat is heel erg frustrerend. Ik bied hen een luisterend oor en daar maken ze gebruik van.”

De ‘Faal- en Baallijn’ is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan een soort ‘afreageertherapie’. Aan de hand van de reacties slaagde Van der Voorn erin om de belangrijkste soorten van faalkosten op een rij te zetten. Zo blijkt dat onvoldoende instructie van het bouwplaatspersoneel en fouten in aangeleverde tekeningen en bestek de grootste schadeposten zijn. Op de voet gevolgd door inefficient werken tijdens de voorbereidingsfase, uitvoerders die niet voldoende zijn ingelicht over wat er gebouwd moet worden en communicatiefouten. Ook diefstal, verlies en vandalisme zijn een belangrijke kostenpost. Verkeerde werkmethoden zijn nog altijd goed zijn voor 7,7 procent van de faalkosten.

Van der Voorn heeft van faalkosten zijn levenswerk gemaakt. Hij heeft er een boek over geschreven en is inmiddels een adviesbureau voor bedrijfsanalyse begonnen. “Via de Faal- en Baallijn ben ik bij allerlei bedrijven binnen gekomen. Bijna niemand vraagt overigens rechtstreeks of ik de faalkosten onder de loep wil nemen. Wel word ik benaderd om bijvoorbeeld een project te begeleiden. In die positie kan ik gelijk naar de faalkosten kijken en adviseren om die te reduceren.

Ik merk dat dit probleem langzamerhand toch iets meer bespreekbaar wordt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels