nieuws

Bezuiniging op tunnels funest voor Duits verkeerssysteem

bouwbreed

berlijn – Brancheorganisatie Deutsche Bauindustrie voorziet over vijf tot tien jaar het ineenstorten van het Duitse verkeerssysteem. Oorzaak zijn bezuinigingen in de tunnelbouw. Daardoor kan de snel groeiende mobiliteit niet meer worden opgevangen.

Volgens voorzitter Ondergronds Bouwen Walter Dietz van Deutsche Bauindustrie kan Duitsland een voorbeeld nemen aan Nederland, Oostenrijk en Zwitserland. In die landen wordt ter wille van het zware vrachtverkeer fors geinvesteerd in tunnelbouw.

In Duitsland daarentegen gaat de geldkraan dicht. Weliswaar wordt dit jaar met 203 kilometer tunnel nog eens dertig kilometer meer gebouwd dan vorig jaar, maar aan die groei komt binnenkort drastisch een einde. Zo is de hogesnelheidslijn van Erfurt naar Neurenberg recent geschrapt en zijn de verbeteringsplannen tussen Stuttgart en Ulm op de lange baan geschoven. Dietz signaleert dat, naar voorbeeld van de zuinige bondsregering, ook de deelstaten en gemeenten de hand stijf op de knip houden.

Zwart gat

“Duitsland staat bij tunnelbouw voor een zwart gat. Een verkeersinfarct over vijf tot tien jaar is voorgeprogrammeerd”, waarschuwt Dietz. “Wat vandaag en morgen niet wordt gebouwd, komt overmorgen te laat. Grote tunnelwerken kosten al gauw vijf jaar. Bij de basistunnels onder de Alpen is tot vijftien jaar bouwtijd te rekenen.”

De nieuwe zuinigheid van de Duitse bondsregering is voor de Deutsche Bauindustrie reden om aan te dringen haast te maken met private financiering van infrastructurele projecten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels