nieuws

Asbestresten vrij bij tunnelramp Stichting dient klacht in na mogelijke besmetting hulpverleners Mont-Blanc

bouwbreed Premium

chamonix – Vele tientallen reddingswerkers en personeel dat was belast met opruimwerkzaamheden in de Mont-Blanctunnel zijn mogelijk besmet met asbestrestanten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting voor het Respect van de Mont-Blanc. Volgens advocaat Thierry Billet zijn alle veiligheidsvoorschriften met voeten getreden.

De stichting heeft een aanklacht ingediend bij procureur Charvet in Bonneville. Die heeft op zijn beurt de Arbeidsinspectie ingeschakeld. Direct na de ramp in de tunnel onder de Mont-Blanc – op 24 maart kwamen bij de brand die 53 uur duurde 39 personen om het leven – is al het personeel blootgesteld aan levensgrote risico’s, zo vindt de Stichting voor het Respect van de Mont-Blanc. Want in de 35 jaar oude tunnel zijn vele tonnen asbest verwerkt.

Tijdens de brand liep de temperatuur op tot ver boven de duizend graden. Een groot deel van het isolatiemateriaal is vernietigd, en stof van het asbest zweefde zeker dagenlang in de tunnel rond. In die atmosfeer werkten brandweerlieden en andere reddingswerkers, experts en het personeel dat begon met het opruimen van de resten, zonder enige bescherming, aldus de stichting, die niets liever wil dan de sluiting van de tunnel.

Uitzendkrachten

“Alle veiligheidsvoorschriften voor het personeel zijn aan de laars gelapt”, zegt Thierry Billet. “Niemand is op de hoogte gebracht van de eventuele risico’s. Maar, ernstiger nog, enkele van de bedrijven die het puin moesten ruimen en de eerste autowrakken wegslepen, hebben een beroep gedaan op uitzendkrachten. En dat is formeel verboden”, aldus Billet.

De directie van de tunnel bestrijdt dat er een loopje is genomen met de veiligheid van het personeel. “Iedereen die de tunnel betreedt wordt gecontroleerd, moet speciale kleding dragen. Bovendien zijn alle bedrijven die werken met asbest en de isolatie van de tunnel ook gespecialiseerd in de decontaminatie”, aldus Gerard Ollier.

Toch zou een bedrijf uit het West-Franse Nantes voor de eer om in de tunnel te werken hebben bedankt, vanwege de risico’s met het asbest.

In gebruik

De tunnel kan naar verwachting pas eind 2000 weer in gebruik genomen. De weg wordt verbreed van 7 tot 7,4 meter. Verder wordt de luchtverversingscapaciteit verzevenvoudigd. Tenslotte gaat het aantal vluchtkamers naar 36 en worden deze met elkaar verbonden. Op het moment van de ramp waren er achttien kamers, die uiteindelijk een dodelijke val bleken, omdat er geen onderlinge verbinding was.

Reageer op dit artikel