nieuws

Liftenleveranciers bang voor boze klanten Bouw slecht voorbereid op Liftenbesluit

bouwbreed

zoetermeer – De Nederlandse aannemers, eigenaren en opdrachtgevers zijn te slecht voorbereid op de inwerkingtreding van het Liftenbesluit op 1 juli dit jaar. Dat zegt de vereniging van liftenleveranciers VLR. De vereniging is bang dat dat straks leidt tot onbruikbare liften, slechte relaties met de klant en schadeclaims voor de aannemer.

Volgens het nieuwe besluit mag een lift pas in gebruik worden genomen wanneer alles voldoet aan de in de richtlijn opgenomen eisen. “Dat betekent dat een tijdelijk slot op de machinekamerdeur al leidt tot een stilstaande lift”, verduidelijkt D. van der Goot van de VLR. “En zolang de lift stilstaat, kan het pand niet worden gebruikt.”

Dat kan volgens Van der Goot leiden tot aanzienlijke problemen tussen aannemer en opdrachtgever en tussen opdrachtgever en leverancier. “Stel je voor wat er gebeurt als een opdrachtgever een maand huur misloopt doordat de machinekamervloer nog niet is afgewerkt,” vult collega-lid J. Evers aan. “Dat gaat hij dan zeker verhalen op de aannemer. En hij zal het de leverancier ook nadragen.”

Aangezien negentig procent van de opmerkingen in keuringsrapporten van bouwkundige aard is, is het volgens de VLR tijd dat de aannemer zich hiervan bewust wordt.

Niet bekend

Om te voorkomen dat de boel straks in het honderd loopt, wil de VLR nu vast de samenwerking en communicatie op gang brengen tussen henzelf, de aannemers en liefst ook de opdrachtgevers. Want ook in die hoek moet het gedachtepatroon om. “Nu gebeurt het nog regelmatig dat een opdrachtgever een week voordat hij hem nodig heeft vraagt of de fabrikant ‘nog even een liftje kan versieren’. Dat is er in de toekomst ook niet meer bij. Voor een panoramalift heeft hij bijvoorbeeld overheidstoestemming nodig; en als een fabriekslift van duizend kilo wordt gebruikt voor een heftruck van duizend kilo plus lading, wordt de leverancier in eerste instantie verantwoordelijk gesteld. Die had bij verkoop moeten zien wat er op het fabrieksterrein rondreed en daar zijn aanbeveling op moeten aanpassen. Als hij dat niet zwart op wit heeft, is hij aansprakelijk. Met als gevolg dat hij geen liften meer kan leveren op korte termijn.”

Communicatie dus. “Wij weten wat ons te wachten staat en willen de andere betrokkenen graag inlichten. Maar dan moeten ze zich wel bewust worden van het belang daarvan en bijvoorbeeld komen als wij een symposium organiseren”, zegt Evers.

Overigens probeert de VLR te regelen dat de lift tenminste wel onaf gebruikt mag worden door de bouwers zelf. Want ook die splitsing is weggevallen. “Als dat lukt, komen we waarschijnlijk uit op eenzelfde regeling als nu voor de bouwlift geldt”, zegt directeur W. Bins van de vereniging. “Dus de mogelijkheid de lift te gebruiken met een technische man aan boord.” Hij benadrukt echter dat dit nog niet rond is. “Zoals het er nu voor staat, staat de lift stil tot alles voor elkaar is.”

Het Liftenbesluit

Na 1 juli 1999 mag een lift pas in gebruik worden genomen wanneer deze aan alle eisen voldoet. Dat betekent onder meer dat de gaten in de schacht dicht moeten zijn; daar geen regenwater meer binnen mag komen; de verlichting in de lift en de schacht, bij de ingang en in de machinekamer in orde moet zijn; de vloer van de machinekamer af moet zijn; de machinekamer zijn uiteindelijke deur plus bijbehorende sloten moet hebben; de ingangen van de lift klaar moeten zijn (dus aangestorte deuren en een vlakke entree); en spreek-luistercontact mogelijk moet zijn in noodsituaties.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels