nieuws

Ingenieursbureau zoekt meer werk buiten moeder NS

bouwbreed

den haag – Holland Railconsult wijzigt de organisatiestructuur. Het ingenieursbureau van de Nederlandse Spoorwegen richt zijn bedrijf zo in dat het beter dan voorheen niet-NS-bedrijven in binnen- en buitenland kan bedienen.

De komende jaren moet Holland Railconsult steeds meer werk buiten de NS gaan zoeken. Als gevolg van de privatisering van het spoor kalft de monopoliepositie van de NS af. Marktpartijen uit de wereld van de bouw en ingenieursbureaus krijgen daardoor in steeds grotere mate werk van de NS.

Voor het ingenieursbureau van de NS betekent dit dat de bestaande (matrix)structuur niet meer past bij toekomstige ontwikkelingen. Het bedrijf staat sinds 1990 op vrije voeten, maar werd pas in 1995 verheven tot strategische deelneming van de NS. “Sinds dat jaar zijn we zo gegroeid dat de bestaande organisatie begon te kraken,” licht woordvoerster Peeters van Holland Railconsult toe. “Er werken nu circa veertienduizend mensen. Dit aantal zal alleen maar groeien. We zitten in de luxe positie dat Holland Railconsult veel werk heeft. Maar de belangrijkste drijfveer voor de verandering vormt toch de markt. We zijn nu veel marktgerichter geworden met onze divisiestructuur.”

Het bedrijf kent drie divisies – Grote Projecten (HSL-Zuid en Betuweroute), Infrastructuur en Stedelijke Knooppunten- , die rapporteren aan een groepsraad. Peeters: “In de toekomst komen daar de divisies Verkeer en Vervoer en Internationale Consultancy bij. Deze twee onderdelen zijn nog niet volwaardig genoeg om al om zetten naar een divisie.”

De kosten van aanpassing heeft volgens Peeters geen consequenties voor het (bedrijfs)resultaat. Volgens haar zet de groeitrend door. Over het jaar 1997 wist de onderneming een omzet te realiseren van 230 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat bedroeg 23 miljoen.

Op de vraag of NS tot verkoop van Holland Railconsult kan overgaan, nu de onderneming mooi op maat is gesneden, antwoordt Peeters: “Redelijkerwijs is alles mogelijk. De Nederlandse Spoorwegen zijn constant in verandering. Verkoop is een optie, maar op dit moment hangt ons bedrijf niet boven de markt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels