nieuws

Hogesnelheidslijn kan veel goedkoper

bouwbreed

den haag – De aanleg van de HSL-Zuid kan 1,4 tot 1,8 miljard gulden goedkoper. Dat betoogt NBM-Amstelland. Het concern diende samen met Akro Consult een voorstel in voor publiek-private samenwerking (pps).

In het voorstel staan verhoogde efficiency in ontwerp- en bouwproces en lagere financieringslasten centraal. Vastgoedontwikkeling en vervoersconcessies kunnen opbrengsten genereren, stelt NBM-Amstelland.

In juni van dit jaar heeft het projectbureau HSL-Zuid het zogenoemde consultation paper gepresenteerd. Dat riep marktpartijen op creatieve voorstellen voor een pps-constructie in te dienen. Het antwoord van NBM-Amstelland en Akro Consult is een voorstel voor een pre-pps.

In dit privatiseringsmodel is het de overheid die zelf concessies uitgeeft aan private vervoerders voor de hogesnelheids-diensten. De gegadigden daarvoor zijn min of meer bekend en de prijs ervan staat nagenoeg vast. Daarnaast nemen overheid en private partijen, ontwikkelende bouwers en systeemleveranciers, samen deel in pps-NV HSL-Zuid. Deze pps komt volgens het voorstel trapsgewijs tot stand.

Vastgoedontwikkeling

In eerste instantie heeft de pps tot doel ontwerp en aanleg integraal te realiseren in 2005. Door dat slim en efficient te doen, zijn forse besparingen te realiseren. In deze fase bevelen beide partijen aan terwille van de hanteerbaarheid met twee of drie gelijksoortige pps-consortia in zee te gaan. Daarbij zou volgens het systeem van Build, Operate en Transfer gewerkt kunnen worden.

In de volgende fase transformeren de consortia zich tot een exploitatie-NV die beheer en onderhoud van de HSL op zich neemt. Ook werft deze NV nieuwe vervoerders en ontfermt zich over de vastgoedontwikkeling in Amsterdam en Rotterdam rond de HSL-stations.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels