nieuws

Afbouwsector ontbeert nog verlaging van btw

bouwbreed

rhenen – Tweede Kamerlid Van Dok (PvdA) wil van staatssecretaris Vermeend horen waarom ondernemingen in de afbouwsector geen deel uitmaken van de bedrijven, die zijn uitgekozen voor een experiment met een verlaging van de btw.

Dat liet zij weten op de Nieuwjaarsbijeenkomst van de Federatie van Afbouw Bedrijfschappen. Jarenlang, stelt het Kamerlid, heeft de staatssecretaris actie gevoerd om voor arbeidsintensieve bedrijven de btw verlaagd te krijgen. Het toenmalige Bedrijfschap Schildersbedrijf drong daar ook op aan. Ondernemingen zouden daardoor met meer succes de concurrentie van beunhazen en doe-het-zelvers het hoofd kunnen bieden.

Kappers

De Europese Commissie heeft nu een aantal sectoren voor deze btw-verlaging genoemd. Aan de hand daarvan heeft het ministerie van financien een lijstje opgesteld van die sectoren, die het meest zouden kunnen profiteren van de experimentele maatregel: een tijdelijke verlaging van de btw om te bezien in hoeverre dit effect heeft op de werkgelegenheid.

“Opmerkelijk is dat behalve de schoenmakers, kledingherstellers, kappers en fietsenmakers ook de glazenwassers en schoonmakers, voor zover het onderhoud aan de woning betreft, in de prijzen vallen, maar niet de schilders en andere ambachtslieden”, aldus Van Dok.

Dat vraagt om opheldering, meent zij. Die gaat zij nog deze maand aan de staatssecretaris vragen. “Hoe kleiner het prijsverschil wordt tussen wit en zwart werk en tussen vakwerk en kladwerk, hoe liever het mij is”.

Certificering

Ook andere zaken kunnen de relatie met de zakelijke en particuliere klant verstevigen, zo liet voorzitter Van de Kant van de Federatie weten. In de zakelijke segmenten heeft certificering een grote vlucht genomen. “Maar het inzetten van het middel van certificering maakt nog geen kwaliteit.”

Dat is wel het geval met de erkenningsregelingen die een integraal onderdeel van het kwaliteitsbeleid zijn gaan uitmaken. Verder zullen de prestatiecontracten in de zakelijke sfeer nog meer worden gepromoot. Het daarvan afgeleide product ‘schilderwerk = maatwerk’ is de manier om de niet-deskundige particulier en deskundige vakman elkaar te laten verstaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels