nieuws

‘Vertraging reuzenrad kost Hollandia tonnen’ Directeur Jongejan noemt berekeningen experts voorbarig

bouwbreed Premium

londen – De mislukte poging het Londense Millennium Wheel op te hijsen kan de Nederlandse hoofdaannemer Hollandia BV vele tonnen kosten. Dat hebben Britse specialisten en betrokkenen bij het reuzenradproject becijferd. “Een erg voorbarig verhaal”, vindt ir. M. Jongejan, directeur van Hollandia.

Naar de mening van de deskundigen kan de rekening oplopen tot een dikke 800.000 gulden. Het geld zou onder andere nodig zijn voor het opnieuw ontwerpen van onderdelen van de hijsinstallatie. Ook extra overwerkuren moeten worden betaald, nu is besloten 24 uur per dag door te werken om het prestigieuze rad op 1 januari 2000 te laten draaien, meldde gisteren de Britse krant The Times.

Volgens de krant is Hollandia verzekerd voor de onkosten, maar riskeert de Nederlandse hoofdaannemer niettemin een fikse compensatieclaim van opdrachtgever British Airways als sprake is van belangrijke vertraging bij de oplevering. Het contract met Hollandia bevat overigens geen boeteclausules. “We hebben een contract met de klant en dit werk zal volgens het contract worden opgeleverd. Maar je kunt je voorstellen dat in deze fase door beide partijen plussen en minnen naar voren worden gebracht.” Jongejan denkt dat het kritiek wordt het rad op tijd te laten draaien. “Dit uitstel wil niet zeggen dat ander werk niet kan doorgaan. Het boren van het publieksplatform voor de gondels kan nu doorgaan en er wordt nog meer werk verricht waarmee we straks weer tijd winnen.”

Een woordvoerder van de Britse supervisor Mace deelt die visie. “Wij zijn teleurgesteld en het zou aardig zijn als het rad overeind stond, maar we zullen het goed krijgen.”

Ankerblokken

Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de ankerblokken voor de tijdelijke hijskabels ongeschikt waren. Nieuwe blokken moeten worden ontworpen voordat een volgende poging kan worden gedaan het enorme wiel overeind te trekken.

Antony Oliver van het Britse vakblad New Civil Engineer noemt het mechanische euvel “erg teleurstellend voor de weg- en waterbouwkunde, omdat een project met een dergelijk hoog aanzien mislukt door iets wat zo eenvoudig is”.

Insiders menen dat het Nederlandse bedrijf vooral gezichtsverlies zal lijden wanneer nieuwe tegenvallers de voltooiing van het in totaal 110 miljoen gulden kostende project verder zouden vertragen.

De factor weer zal daarbij een grote rol gaan spelen, aangezien het hijsen van het rad niet kan worden uitgevoerd bij windkracht zes of meer.

Reageer op dit artikel