nieuws

Rheden: ‘Drijfzand’

bouwbreed Premium

Het kabinet walst over de regio heen door het schrappen van de Noordtak. Het besluit is op drijfzand gebouwd, reageert wethouder Alberse van de gemeente Rheden en woordvoerder namens de zes meest betrokken Gelderse gemeenten. Ze zijn teleurgesteld dat het kabinet het besluit niet heeft uitgesteld in afwachting van nader onderzoek. De beloofde aanpassingen van het bestaande spoor vegen gemeenten van tafel. “We zitten niet te wachten op knip- en plakwerk met tunneltjes en geluidsschermen.” Gemeenten zoeken nu uit of het besluit juridisch aanvechtbaar is.

Kamminga: ‘Chaos’

De aanleg van de Noordtak ligt binnen vijf jaar weer op tafel bij de regering, voorspelt Kamminga, commissaris van de koningin in Gelderland. “Het is verdrietig te constateren dat we kennelijk geen idee hebben waar het naartoe moet met het goederenvervoer. Onderzoeken naar de Zuidtak, de Hanzelijn, de IJzeren Rijn, het houdt niet op. Er zijn geen prognoses, cijfers ontbreken, het is een onoverzichtelijke chaos.” Kamminga stelt verheugd vast dat de politiek “de vraagtekens die wij hebben gezet herkent en wil laten onderzoeken”. (anp)

EVO: ‘Verstandig’

Verladersorganisatie EVO noemt het schrappen van de Noordtak “een verstandig besluit”. Het geld dat het Rijk nu uitspaart kan worden gebruikt om de vaarwegen te verbeteren, zodat een deel van het goederentransport over water kan. De EVO noemt aanpassing van het Twentekanaal en vaarweg De Zaan als voorbeelden. Bovendien zijn er nu weer middelen beschikbaar om de bereikbaarheidsproblemen in de regio aan te pakken. In de begroting van Verkeer en Waterstaat wordt het regiobudget de komende vijf jaar gehalveerd. (anp)

Reageer op dit artikel