nieuws

Railion loopt bij Emmerich vast zonder Noord- en Zuidtak

bouwbreed Premium

duisburg – De nieuwe Duits-Nederlandse spoorwegonderneming Railion, het fusieproduct van NS Cargo en DB Cargo, zet onverminderd in op de complete uitvoering van de Betuwelijn. Afkoppeling van de noordelijke en eventueel ook de zuidelijke tak is voor Railion onverteerbaar.

Directeur Ed Smulders van nu nog NS Cargo en per 1 januari tweede man van Railion: “Als we via het spoor meer willen vervoeren, dan hebben we in Europa rails nodig. Het dilemma van de komende tien jaar is of de capaciteiten wel voldoende zijn om de groei op te vangen. We hebben de middelen om te rijden. Dat alleen is niet genoeg. De treinen hebben ook een weg nodig. De Betuwelijn is in Europa de eerste ‘dedicated’ spoorverbinding voor het vrachtverkeer.”

Smulders dringt aan op snelle realisering van de Betuwelijn. “We lopen wat de uitvoering betreft al jaren achter. Als spoorwegbedrijf woekeren we met de ruimte. Je wordt slim en vindt dan nieuwe mogelijkheden. Maar op een gegeven moment is alle rek eruit. Daarom bestaat dringend behoefte aan de Betuwelijn. Inclusief de noordelijke en zuidelijke tak. Je kunt niet alle vracht naar Duitsland op een plaats de grens over laten komen. In Emmerich krijg je zonder noord- en zuidtak een opeenhoping van vracht die zal leiden tot spoorfiles en forse vertraging.”

Minister Netelenbos zal volgende week een definitieve beslissing nemen over de lijn. Daarbij zal de noordtak hoogstwaarschijnlijk sneuvelen.

Reageer op dit artikel