nieuws

Onbemand ondergronds

bouwbreed Premium

delft – Alleen op wielen of ook op rails? Navigerend aan de hand van simpele magneten of met geavanceerdere elektronica? Om deze en andere vragen rond ondergrondse logistieke systemen op te lossen opende minister Netelenbos gisteren in Delft een nieuwe proefopstelling. Daar kunnen alle soorten onbemande voertuigen in.

Geruisloos rijden de wagentjes door de testhal. Kriskras door elkaar zoeken ze hun weg. Stoppen bij een laadperron en een pallet oppikken, om vervolgens koers te zetten naar een nieuwe bestemming. Er komt geen mens aan te pas. Mocht er onverhoopt iemand in de weg lopen, dan stoppen ze bijtijds. Daar dragen de talloze sensoren zorg voor, waarmee de onbemande voertuigen zijn uitgerust.

De karretjes orienteren zich aan de hand van magneetjes die volgens een ijzeren regelmaat in gaatjes in de betonnen vloer zijn aangebracht. Later worden nog systemen getest met transponders. Die zijn volgens Peter Luitjens van de stichting OLS nog wat slimmer. Ze geven namelijk een uniek signaal aan de voertuigen af, zodat ze precies weten waar ze zich op dat moment bevinden. Maar daar kleeft direct ook weer een nadeel aan. De intelligentie moet in de voertuigen zitten; niet in wanden van de tunnels. De infrastructuur moet zo eenvoudig en goedkoop mogelijk zijn en zo min mogelijk vatbaar voor storingen.

Connekt

Minister Netelenbos gaf gisteren de karretjes ruim baan. In een ruimte van het Waterloopkundig Laboratorium opende ze de nieuwe proefopstelling van het nieuwe kenniscentrum Connekt. Nadat ze nog eens had onderstreept hoe belangrijk ondergrondse logistieke systemen zijn in ons dichtbebouwde en dichtgeslibde land, stelde ze de onbemande voertuigen in werking. Een daarvan stevende direct op haar af en overhandigde haar een royaal boeket bloemen.

Dat cadeau was geen noodgreep, bij gebrek aan beter, maar heel toepasselijk.

Het OLS-systeem dat namelijk het dichtst bij realisatie is, is dat tussen Aalsmeer, Schiphol en Hoofddorp (ASH) en vooral gericht op de distributie van bloemen.

Directeur C. Lansbergen van Bloemenveiling Aalsmeer hoopt met twee maanden uit de voorontwerpfase te zijn. Dan kan er al bijna worden aanbesteed, want het streven is nog steeds om in 2004 het systeem operationeel te hebben. Dan moeten er geen rare zaken uit het onderzoek op de nieuwe testsite komen en geen procedures voor de Raad van State gaan lopen. Ook hoopt hij dat de overheid tweederde van de kosten voor haar rekening neemt, onderstreepte hij gisteren. Verschillende bouwondernemingen polsen hem regelmatig om te kijken hoe het staat met de plannen.

De proefopstelling in het Waterloopkundig Laboratorium in Delft. Foto: Ton Borsboom

Reageer op dit artikel