nieuws

‘Als je in de VUT wilt, besef je nog niet echt waar je voor kiest’

bouwbreed Premium

zeewolde – “Ik zal moeten leren om me niet overal mee te bemoeien. Ik moet echt ‘afkicken’. Wennen aan het feit dat ik niet elke dag meer iets af moet hebben. Het organiseren zit mij nu eenmaal in het bloed. Als je kiest voor de vut besef je nog niet echt waar je voor kiest.”

Aan het woord is Rien Hogenes. Meer dan dertig jaar was hij het boegbeeld van SBW Opleider voor de Infrastructuur. Op 22 september neemt hij officieel afscheid. In zijn patiobungalow in Zeewolde moet hij nog duidelijk wennen aan het feit dat hij nu alle tijd heeft voor zijn hobbies. Iets waar hij vanwege zijn drukke werkzaamheden nooit aan toe kwam. “Ik wil meer schilderen, tekenen en klarinet spelen.” Hogenes blijft wel blazen bij de wegenbouwkapel, die bij het veertigjarige bestaan van SBW het levenslicht zag. Maar het voorzitterschap zal hij dit jaar ook neerleggen.

Hoewel hij altijd veel plezier in zijn werk had, vond hij het nu toch het juiste tijdstip om een punt achter zijn loopbaan te zetten. Bij deze moeilijke keuze hebben ook de ontwikkelingen binnen SBW een rol gespeeld. “Alle bedrijfsonderdelen zijn nu gecentraliseerd in Harderwijk. Dat heeft een cultuuromslag tot gevolg. Laat de jongeren zich nu maar uitleven. Die zijn veel flexibeler.”

Erkenning

Hogenes begon in 1968 als reizend leraar straten maken zijn carriere bij SBW. “Eind jaren zestig was stratenmaken nog geen vak. Opleidingen in de wegenbouw waren nog ontzettend onbekend”, herinnert hij zich nog levendig. Met eerlijke voorlichting probeerde hij als consulent daarin verandering te brengen. Naast het lesgeven bezocht hij bedrijven en probeerde op allerlei manieren mensen te interesseren voor een opleiding in de gww-sector.

Hogenes is dan ook uitermate trots op het feit dat civiele techniek nu als vak wordt gezien. “Het is toch een stuk erkenning voor de bedrijfstak. Vakmanschap komt niet uit de lucht vallen, daar moet je voor leren”, weet hij uit eigen ervaring. Zelf volgde hij onder andere een hbo-opleiding weg en waterbouw. “Op de mulo wist ik al dat ik technisch tekenaar zou worden.” Hij werkte vervolgens als opzichter/tekenaar bij de provincie Zuid-Holland, was uitvoerder bij aannemersbedrijf Randstad Holland in Bodegraven en hoofdopzichter bij de gemeente Driebergen voordat hij zijn enthousiasme bij SBW kwijt kon. “Het maken, het iets tot stand brengen heeft mij in de gww-sector altijd aangesproken. Want eigenlijk maken we Nederland leefbaar.”

Imago

Het opvijzelen van het imago van de gww was een van de taken waar hij zich bij SBW aan wijdde. “Dat is me gelukt”, constateert hij tevreden. Als hoofd afdeling voorlichting stond hij vijf jaar geleden onder andere aan de wieg van de succesvolle Go Infra Campagne. De voorlichtingscampagne richtte zich op scholen voor basis-, middelbaar- en hoger onderwijs en was bedoeld om jongeren te interesseren voor de een beroep in de gww-sector. “Door te beginnen op de lagere school kun je een stukje goodwill kweken, om kennis te maken met civiele techniek.” De campagne ging vijf jaar geleden van start en loopt vanwege het grote succes in ieder geval door tot 2004.

Als coordinator van die campagne is hij inmiddels opgevolgd door Hannie Offenberg. “Ik hoop dat de campagne minimaal zo blijft aanslaan, met name in het voortgezet onderwijs. Het bedrijfsleven, waaronder Rijkswaterstaat en de NS, hebben zich met deze campagne geidentificeerd, dan zijn we toch geweldig bezig.” Toch valt er nog het nodige te verbeteren. “Het ontbreken van een vakopleiding op vbo-niveau vind ik nog steeds een gemis.”

Feed back

De binding met de bedrijfstak is volgens Hogenes essentieel voor de inmiddels landelijk erkende opleider voor de infrastructuur. “Een cursus maken is geen probleem, maar dat afstemmen op de bedrijfstak, daar ben je SBW voor. Dan maak je gebruik van je eigen know how en krijg je feed back. De bedrijfstak moet wel alert blijven. In de aannemerswereld heerst een mentaliteit dat elk probleem met geld opgelost kan worden. Maar voor sommige problemen gaat dat niet op. De bedrijfstak staat voor de ontwikkeling dat straks een compleet product, van plan tot uitvoering, moet worden aangeboden. We moeten zorgen dat we herkenbaar blijven en ons mengen in maatschappelijke discussies, creatief meedenken hoe we Nederland gaan inrichten.”

Dat hij nu echt tijd heeft voor zijn hobbies, zoals klarinet, is een hele omschakeling voor Rien Hogenes. Bij de wegenbouwkabel blijft hij ook van de partij. Foto: Dijkstra

Reageer op dit artikel