nieuws

‘Zonder skutsjesilen geen echte bouwvak’ Directeur Boersma van Kuin Kozijnen als bemanningslid op ‘Gerbert van Manen’ in de ban van Fries evenement

bouwbreed Premium

heerenveen – Nu de vakantieperiode in de Nederlandse bouwsector is aangebroken, zoeken vele bouwvakkers de zonnige stranden van Zuid-Europa op. Zo niet Klaas Boersma uit het Friese Gorredijk. De 55-jarige directeur van Kuin Kozijnen in Schagen is in zijn vrije tijd bemanningslid op het skutsje ‘Gerben van Manen’ van Heerenveen. Sinds 1966 besteedt hij iedere zomervakantie volledig aan het SKS-skutsjesilen.

Boersma heeft aan boord van het Heerenveense skutsje al jaren de functie van adviseur van de schipper. “Ik ken het schip namelijk als geen ander door mijn jarenlange ervaring op de Gerben van Manen. Als het in een wedstrijd niet loopt, weet ik altijd meteen waar het aan ligt. Onze schipper aan het helmhout kan ik tijdens het zeilen dan telkens van advies voorzien. Ik ben degene aan boord die de wedstrijdsituaties moet inschatten en de beslissingen neemt wat de bemanning moet doen. De schipper heeft daar nauwelijks tijd voor, die moet het schip zo goed mogelijk sturen. Ik omschrijf mijn functie op het skutsje altijd als het extra paar ogen van de schipper”, zegt Boersma lachend.

“Mijn functie aan boord lijkt voor buitenstaanders wellicht een gemakkelijke taak, maar dat is het absoluut niet. Elf wedstrijden lang wordt er opperste concentratie van me verlangd, want de rest van de bemanning gaat immers blind af op mijn beslissingen. Na ieder SKS-kampioenschap kun je me dan ook wel opvegen van vermoeidheid, zoveel vergt het skutsjesilen van je.”

Adviseur

Boersma is geboren in de watersportplaats Terherne. Hij was al jong op het water te vinden met een zeilboot en deed jarenlang mee aan wedstrijden in Friesland. Via een kennis uit de skutsjesilerij kwam Boersma in 1966 op het Heerenveense skutsje terecht. Hij begon er als peiler, werd later derde man aan de schoot, vervolgens schoteman en uiteindelijk adviseur van de schipper.

Het skutsje van Heerenveen werd in 1915 gebouwd en heeft een lengte van 19,13 meter. Het schip is 3,74 meter breed en het maximale zeiloppervlak bedraagt 142,4 vierkante meter. De stichting Heerenveenster Skutsje is eigenaar van de Gerben van Manen. Sinds 1957 doet men mee aan het SKS-kampioenschap. Van de huidige bemanning van het skutsje is Klaas Boersma na Sander Krikke (deze kwam in 1963 aan boord) de man met het grootste aantal dienstjaren op de Gerben van Manen.

In de voorbije jaren kwam Boersma tot een indrukwekkend aantal van elf SKS-kampioenschappen met Heerenveen. In 1968, 1974, 1975, 1976, 1977, 1981, 1990, 1992, 1993, 1994 en 1997 was men de sterkste van alle skutsjes.

Boersma maakte tot nu toe drie verschillende schippers mee op het Heerenveense skutsje: Siep van Terwisga, Tjitte Lammertsz Brouwer en Tjitte Sietsesz Brouwer. Tot grote spijt van de bemanning besloot laatstgenoemde dit jaar te stoppen als skutsjeschipper, omdat hij het te druk heeft met zijn dagelijkse werk in de beroepsvaart.

Boersma leek de aangewezen persoon om Brouwer dit jaar op te volgen als schipper van Heerenveen, maar de SKS-reglementen verbieden dat. “In hun voorschriften staat dat een skutsjeschipper per se uit een oude schippersfamilie moet komen van de vaders kant. Dat is bij mij niet het geval. De grootouders van mijn moeder waren schippers. Stichting Heerenveenster skutsje is daarom noodgedwongen op zoek gegaan naar een nieuwe schipper en dat is Henk Taekema uit Zwolle geworden. Hij maakt dit seizoen zijn debuut als schipper in het SKS-kampioenschap”, vertelt de 55-jarige directeur van Kuin Kozijnen.

Voor de bemanning van Heerenveen is het nog afwachten geblazen of het zal klikken met de nieuwe schipper. Jarenlang vormde men een hechte eenheid met Tjitte Brouwer. Boersma: “We werkten altijd prima samen, waren allemaal goed op elkaar afgestemd en kunnen het nu dan ook maar moeilijk accepteren dat hij is gestopt. Voorheen was het zo dat de schipper werd opgevolgd door iemand van de bemanning. Dat was een perfect doorschuifsysteem. Met de komst van Taekema staat er echter ineens een buitenstaander aan het helmhout. “Henk is een sympathieke man, maar nog volstrekt onbekend met ons skutsje. We moeten maar afwachten wat het wordt dit seizoen. Samen met Taekema gaan we ontzettend ons best doen.”

Bij de bemanning leeft volgens hem de hoop dat Brouwer volgend jaar toch op zijn beslissing terugkomt en weer schipper wordt op de Gerben van Manen. “Daarom heeft Taekema voorlopig ook een contract voor de duur van een jaar gekregen. Ik vind het een jammerlijke zaak dat we in de afgelopen weken weinig hebben kunnen oefenen met het skutsje. Taekema had het nogal druk met zijn werk als binnenvaartschipper. Hij is nog nauwelijks bij ons aan boord geweest. Ik ben daarom tijdens de trainingen als schipper ingevallen. Ook diverse bemanningsleden moesten diverse malen verstek laten gaan bij het oefenen. Met zo’n matige voorbereiding denk ik niet dat wij dit jaar SKS-kampioen zullen worden”, gelooft Boersma.

De inwoner van Gorredijk noemt de skutsjes van Sneek, Grou, Lemmer en Leeuwarden (titelverdediger) als de grote kanshebbers op de titel. Drachten wordt volgens hem de verrassing van het kampioenschap.

“Misschien ben ik wel te pessimistisch maar als Heerenveen bij de eerste zeven in het klassement eindigt, valt me dat mee. De concurrentie is groot. Wij moeten in feite opnieuw beginnen met de nieuwe schipper, terwijl de bemanningen van andere skutsjes goed op elkaar zijn ingespeeld. Vergelijk het met het Ajax van Jan Wouters, dat opnieuw moet beginnen.”

Volgens Boersma is het skutsjesilen momenteel moeilijk te combineren met zijn huidige functie als directeur van Kuin Kozijnen. “Voorheen stak ik qua tijd weleens vierhonderd uren per jaar in het skutsje. Dit jaar ben ik door mijn drukke werkzaamheden in Schagen misschien nog maar veertig uren met de Gerben van Manen bezig geweest en dat is veel te weinig. Volgend jaar hoop ik weer meer tijd vrij te kunnen maken voor het skutsjesilen.”

Bijlmermeer

“Ik ben in 1966 in dienst gekomen bij kozijnenfabriek De Vries in Gorredijk. Daar heb ik in de loop der jaren alle facetten van het bedrijf doorlopen. Van algemene werknemer heb ik me er opgewerkt tot achtereenvolgens calculator, projectbegeleider, bedrijfsleider en directeur operationele zaken. Toen ik bij De Vries begon, was het nog een regionaal bedrijf, dat nauwelijks buiten de provinciegrenzen opereerde. Er werkten destijds zo’n veertig mensen. Anno 1999 zijn dat er maar liefst driehonderd. Sinds de bouw van de Bijlmermeerflats in 1968 zit het bedrijf enorm in de lift. Onze oud-directeur Ernst de Vries had deze superorder in de wacht weten te slepen.”

Boersma durft rustig te stellen dat ook hij zijn steentje heeft bijgedragen aan de enorme groei van De Vries Kozijnen. “Zeven jaar lang ben ik directeur operationele zaken van het bedrijf geweest. Ons concern heeft inmiddels tien bedrijven in Nederland. Het was de bedoeling dat ik als algemeen technisch directeur zou gaan functioneren voor al deze tien ondernemingen, maar vorig jaar raakte onze vestiging in Schagen, Kuin Kozijnen, onverwacht directieloos. Ik ben daarna aangesteld als interim-directeur van het bedrijf. Aan het eind van dit jaar is het de bedoeling dat ik alsnog algemeen technisch directeur word”, vertelt Boersma.

Omgeslagen

“In de afgelopen drieendertig jaar heb ik slechts eenmaal het SKS-kampioenschap moeten laten schieten, omdat ik met mijn vrouw op vakantie naar familie in Canada ging. Elke avond telefoneerde ik toen naar Friesland om te informeren hoe het Heerenveense skutsje op die dag had gepresteerd. In dat jaar is de Gerben van Manen voor het eerst in haar bestaan zelfs nog omgeslagen. Ze konden blijkbaar niet zonder mij”, zegt hij gekscherend.

Een zomervakantie zonder het skutsjesilen kan Boersma zich eigenlijk niet meer voorstellen. “Op het strand in de zon liggen bakken is niets voor mij. Direct na die twee weken skutsjesilen ga ik ’s maandags weer aan het werk in Schagen.”

Reageer op dit artikel