nieuws

Monsterkraan

bouwbreed Premium

Een grote Hitachi-kraan van Nederhorst Grondtechniek in Gouda is per ponton vanuit Amsterdam bij de nieuw te bouwen spoorbrug over het Prinses Margrietkanaal bij Grou gearriveerd. De Hitachi KA300 gaat 48 palen in het midden van het kanaal heien. Hierop komt de middenpijler van de nieuwe spoorbrug te rusten. De heiklus neemt drie weken in beslag. Vanwege de omvang van de kraan is deze per water aangevoerd.

Hoofdaannemer Middelkoop uit Meppel begon in juni in opdracht van NS Railinfrabeheer met de realisatie van de spoorbrug bij Grou. Het wordt de grootste draaibare spoorbrug van Nederland. De brug meet 64 meter en bestaat uit twee beweegbare delen. De huidige brug heeft slechts een beweegbaar deel dat bovendien te laag is. Gezien de toenemende verkeersdrukte op het PM-kanaal en gezien de plannen van de provincie Friesland en Rijkswaterstaat om het kanaal op te waarderen, besloot NS tot de bouw van een nieuwe, grotere brug. De kosten bedragen 51 miljoen gulden. Foto: Persbureau Noordoost/Alex J. de Haan

Reageer op dit artikel